De bestreden reclame-uiting
Het betreft het op het winkelraam van het Blokker-filiaal in de Ferdinand Bolstraat te Amsterdam aangebrachte raambiljet met als kop:
“Voordelig op reis!
1 dag onbeperkt treinen door héél Nederland”.
De klacht
Klager heeft in de winkel gevraagd of de aanbieding voor 1 dag onbeperkt treinen, zoals voorheen, een papieren dagkaart betrof, hetgeen hem door de betreffende verkoopster werd bevestigd. Thuisgekomen zag klager, die vier dagkaarten had gekocht, echter dat sprake was van een OV-chipkaart. Dit had duidelijk in de uiting vermeld moeten worden, wat niet het geval is. Klager voelt zich hierdoor misleid. Zijn verzoek aan Blokker om de gekochte kaarten terug te nemen is afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Omdat uit de klacht niet blijkt dat adverteerder in werkelijkheid niet biedt wat in de uiting in het vooruitzicht wordt gesteld, mist de klacht naar het oordeel van de voorzitter feitelijke grondslag en is de klacht niet in behandeling genomen.
Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter
Klager handhaaft zijn klacht dat de reclame-uiting onduidelijk en verwarrend is, nu daarin niet is vermeld dat de aanbieding “een dagkaart met OV-chipgebruiksvoorwaarden” betreft. Bij een OV-chipkaart bestaat de verplichting tot in- en uitchecken. Omdat klager bij eerdere soortgelijke aanbiedingen van Blokker een papieren dagkaart ontving, en hem in de winkel desgevraagd werd bevestigd dat het ook nu om een papieren kaart ging, mocht hij erop vertrouwen bij de onderhavige aanbieding geen OV-chipdagkaart te krijgen.
Het verweer
Blokker biedt al een aantal jaren de NS dagkaart aan. Dit kan gaan om een papieren treinkaartje of een papieren wegwerp OV-chipkaart. De uitvoering wisselt per actie. Ongeacht de uitvoering wordt altijd een dag onbeperkt treinen voor één prijs geboden. Bij de kassa waar de NS dagkaarten worden afgerekend, staat een standaard met de actievoorwaarden, waarin onder meer is vermeld dat het een wegwerp OV-chipkaart betreft en dat ruilen of geld terug niet mogelijk is. Deze voorwaarden worden ook online vermeld. Blokker levert wat in de uiting wordt gecommuniceerd. Niettemin zal bij komende acties in de wijze van communiceren rekening worden gehouden met de klacht.
Op het functioneren van de OV-chipkaart, waartegen klager voornamelijk bezwaar maakt, kan Blokker geen invloed uitoefenen.
De repliek
Klager handhaaft zijn standpunt en voegt daaraan toe dat in het filiaal waar hij de dagkaarten heeft gekocht geen standaard met actievoorwaarden bij de kassa aanwezig was.
De mondelinge behandeling
Klager licht zijn klacht nader toe.
Het oordeel van de Commissie
Vast is komen te staan dat de in de uiting aangeboden dagkaart een wegwerp OV-chipkaart betreft. Klager acht de uiting door het ontbreken van de vermelding hiervan onduidelijk en daardoor misleidend. Naar het oordeel van de Commissie echter betreft de uitvoering van de dagkaart als papieren treinkaartje of als wegwerp OV-chipkaart geen informatie die voor de gemiddelde consument dermate essentieel is dat deze in de uiting dient te zijn opgenomen.
Het ontbreken van een mededeling over de uitvoering als OV-chipkaart maakt de bestreden uiting daarom niet misleidend. Hieraan doet niet af dat klager door het winkelpersoneel wellicht onjuist is geïnformeerd over de uitvoering van de dagkaart.
Niet is gesteld of gebleken dat met de aangeboden dagkaart niet daadwerkelijk 1 dag onbeperkt door heel Nederland met de trein kon worden gereisd, zoals in de uiting in het vooruitzicht wordt gesteld.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.