De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van adverteerder in het blad ‘SJOPZE.nl’ van TNT, waarin, onder de titel “Goedkoopste BlackBerry akties!”, de volgende tekst staat:
“Gsmweb heeft de goedkoopste BlackBerry akties voor consumenten. De akties gelden i.c.m. T-Mobile abonnementen. Alle BlackBerries zijn tijdelijk gratis vanaf T-Mobile Relax 150 minuten (voor € 19,50 p.m) en BlackBerry Instant Email Services (voor € 11,90 pm). Nu de Nederlandse introduktie van de exclusieve BlackBerry Bold “White”. Ook voor vrouwen.”
De klacht
Klaagster acht de toevoeging “Ook voor vrouwen” uitermate denigrerend en discriminerend.
Het verweer
BlackBerries worden vaak beschouwd als toestellen voor mannen. De toevoeging “Ook voor vrouwen” is bedoeld om ook de vrouwelijke doelgroep aan te spreken.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de reclame-uiting in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen (artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC)), dan wel deze nodeloos kwetsend acht (artikel 4 NRC).
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend is, stelt de Commissie zich, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria, terughoudend op. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat door de onderhavige uiting, hoewel niet geheel duidelijk is op welke manier de toevoeging “Ook voor vrouwen” dient te worden geïnterpreteerd, vrouwen niet nodeloos worden gekwetst of dat anderszins de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Evenmin is sprake van discriminatie in de zin van de wet.
Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.