a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00655

Datum:

22-10-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

 

De bestreden uiting

 

Het betreft een televisiecommercial met tag-on voor mobiel internet van T-mobile.

 

In de hoofdfilm worden enkele personen getoond die op verschillende plaatsen gebruik maken van mobiel internet, waarna wordt gezegd: “Gratis internet op je mobiel van T-mobile”. In het eerste shot en in een later shot in de film staat rechts in beeld in een kader de tekst: “Nu helemaal gratis internet op je mobiel*”. De asterisk verwijst naar een tekst in kleine letters onderin beeld.

 

De klacht

 

De tekst onderin beeld waarin de voorwaarden staan is te klein en daardoor onleesbaar.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het standpunt van adverteerder als volgt samen.

 

1. Klager heeft in zijn klacht niet weergegeven waarom de bewuste commercial in strijd zou zijn met de Nederlandse Reclame Code.

2. Op 10 september 2010 is aan klager meegedeeld dat de commercial zou worden gestaakt. Klager heeft per e-mail aan adverteerder meegedeeld dat zijn klacht naar tevredenheid is afgehandeld. Klager heeft derhalve geen belang meer voor de behandeling van de klacht.

3. Adverteerder is van mening dat de relevante voorwaarden duidelijk in beeld zijn gebracht en goed te lezen zijn. Zij stelt dat de voorwaarden twee keer gedurende ruim 3 seconden in beeld zijn in de hoofdfilm. Voorts is, naar adverteerder aanvoert, gedurende de laatste 3 seconden de link naar de T-Mobile website in beeld, waar ook de voorwaarden te vinden zijn.

De reclame bevat verder een tag-on van 10 seconden, waarin gedurende de eerste 6 seconden eveneens voorwaarden in beeld zijn in twee opvolgende screenshots. Gedurende de resterende 4 seconden is de link naar de website in beeld.

 

Gelet op het voorgaande verzoekt adverteerder de Commissie om de klacht af te wijzen.

 

Mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder wordt nader toegelicht door mr. Leuftink, voornoemd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat zij een uiting toetst zoals deze ten tijde van het indienen van de klacht openbaar werd gemaakt. Dat nadien een uiting is ingetrokken doet niet af aan haar bevoegdheid hierover te oordelen.

 

De Commissie vat het bezwaar van klager dat de voorwaarden niet leesbaar zijn aldus op dat hij de reclame om die reden misleidend acht. Een klager is niet verplicht om de bepalingen uit de Reclame Code te vermelden die naar zijn mening zijn overtreden.

 

In de commercial wordt “Nu helemaal gratis internet op je mobiel” aangeboden. Naar is gebleken uit de stukken bij het verweer, luidt de tekst in kleine letters onderin beeld:

“*In combinatie met een 2-jarig Relax voor € 20,- per maand en een Blackberry bold 97600 vanaf € 0,-. Of in combinatie met een 2-jarig Relax 25 voor € 25,- per maand en een Samsung Galaxy S vanaf € 0,-. Gratis internet voor gebruik in Nederland. Aansluitkosten

€ 24,95”.

De Commissie acht deze tekst, gelet op de lengte hiervan en korte duur dat deze in beeld is, voor de gemiddelde consument onleesbaar.

 

Gelet op het voorgaande is de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het product zoals bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC), te weten de voordelen. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is deze uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Naar is gebleken uit de stukken bij het verweer wordt in de tag-on gratis internet op een specifiek toestel (‘Nu 2 jaar lang gratis internet op je Samsung Galaxy S*’) aangeboden en luidt de tekst in kleine letters onderin beeld anders dan de tekst in de hoofdcommercial. Aldus verschaft de tag-on geen duidelijkheid met betrekking tot de voorwaarden en leidt de inhoud daarvan niet tot een ander oordeel.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken