De bestreden uiting
Het betreft de televisiecommercial “Vanaf hier” waarin gratis internet op je mobiel van T-Mobile wordt aangeprezen.
In de hoofdcommercial vertellen diverse mensen op welke plaats (bijv. terras, zwembad, bloemenstal) ze een bepaalde gebeurtenis (bijv. wedstrijd, verkiezings-uitslag) hebben gehoord of gezien via internet op hun mobiel. Aan het begin van de commercial verschijnt gedurende drie seconden in een kader de volgende tekst in beeld: “Nu helemaal gratis internet op je mobiel.*”. Met de asterisk wordt verwezen naar de voorwaarden die tegelijkertijd in kleine letters onder in beeld verschijnen: “In combinatie met een 2-jarig Relax 20 voor € 20,- per maand en een Blackberry Bold 9700 vanaf € 0,-. Of in combinatie met een 2-jarig Relax 25 voor
€ 25,- per maand en een Samsung Galaxy S vanaf € 0,-. Gratis internet voor gebruik in Nederland. Aansluitkosten € 24,95.” Het tekstkader en de voorwaarden verschijnen in dezelfde vorm en gedurende dezelfde tijd in beeld terwijl een voor een T-Mobile winkel staande man zegt: “Gratis internet op je mobiel. Van T-Mobile.”
Ten slotte wordt verwezen naar de website www.tmobile.nl.
In de tag-on is opnieuw de voor de winkel staande man te horen die zegt: “Gratis internet op je mobiel. Van T-Mobile.” In een kader verschijnt de tekst “Nu 2 jaar lang gratis internet op je Samsung Galaxy S*”, waarbij de asterisk verwijst naar de in kleine letters onder in beeld verschijnende voorwaarden: “Bij een 2-jarig Relax 25 abonnement voor € 25,- per maand. Na 2 jaar betaal je € 9,95 extra per maand voor Web ‘n’ Walk Standard. Toestelkosten zijn € 0,-. Gratis internet voor gebruik in Nederland. Aansluitkosten € 24,95.”
De klacht
De aanbieding “gratis internet op je mobiel voor iedereen” blijkt alleen te gelden voor nieuwe abonnementen en abonnementsverlengingen, maar niet voor een bestaand abonnement van T-Mobile zonder internet zoals klager heeft. Omdat in de commercial geen uitzonderingen worden genoemd, is deze misleidend.
Het verweer
Er zijn verschillende versies van de televisiecommercial “Vanaf hier” uitgezonden. Gelet op de datum van de klacht, 13 september 2010, gaat adverteerder ervan uit dat de klacht is gericht tegen de versie die in de periode 18 augustus tot en met 12 september 2010 is uitgezonden.
In de commercial wordt niet gezegd dat gratis internet op je mobiel “voor iedereen” is. De stelling van klager dat in de commercial geen uitzonderingen worden genoemd is evenmin juist. In de hoofdcommercial komen de voorwaarden twee keer gedurende ruim drie seconden in beeld en in de tag-on zijn de voorwaarden nogmaals te zien. Voorts wordt in de commercial verwezen naar de website van adverteerder waarop de voorwaarden van de actie zijn opgenomen.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder wordt gehandhaafd en nader toegelicht. Hierbij wordt benadrukt dat van een consument mag worden verwacht dat hij nagaat of de aanbieding van gratis internet op je mobiel geldt in combinatie met een bestaand abonnement.
Het oordeel van de Commissie
Nu klager geen bezwaar heeft gemaakt tegen de door adverteerder tot uitgangspunt genomen commercial, gaat de Commissie ervan uit dat de klacht is gericht tegen de (versie van de) televisiecommercial als onder 2 beschreven.
Klager acht de reclame-uiting misleidend, omdat hierin geen uitzonderingen worden gemaakt voor het door adverteerder aangeboden gratis internet op je mobiel. Adverteerder stelt daartegenover dat in de bestreden uiting wordt verwezen naar de voor het aanbod geldende voorwaarden. Dit verweer kan echter niet slagen, nu de voorwaarden door de korte tijd dat zij in beeld verschijnen en door de gebruikte lettergrootte en achtergrondkleur onvoldoende duidelijk leesbaar zijn.
Niettemin acht de Commissie de commercial niet misleidend als door klager bedoeld, omdat voldoende duidelijk is dat de uiting niet gericht is op klanten die al een T-Mobile abonnement hebben, maar betrekking heeft op nieuw af te sluiten abonnementen. Naar het oordeel van de Commissie wordt door de bestreden uiting bij de gemiddelde consument niet de indruk gewekt dat hij bij ieder bestaand abonnement van T-Mobile gratis internet kan worden verkregen. De consument met een bestaand T-Mobile abonnement wordt niet door onduidelijke informatie in de uiting ertoe gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse reclame Code. Gelet op het vorenstaande wordt de klacht afgewezen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.