a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00705

Datum:

08-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft nagenoemde reclame-uitingen voor MTV Mobile:

1. een Boomerang-kaart waarin onder het kopje “MTV Mobile Packs” onder meer wordt aangeboden een “ MTV Pack

32,50

nu € 24,95

Always Online

180 minuten

90 sms”

2  de website waarop onder het kopje “Kies hier jouw MTV Mobile Abonnement”

onder meer wordt aangeboden: “MTV pack 32,50

van  € 32,50

€ 16,25

180 minuten

90 SMS

+ Onbeperkt internet”

 

De klacht

 

Klager heeft voor zijn dochter een Blackberry-abonnement bij MTV Mobile afgesloten dat tijdelijk voor € 24,95 per maand werd aangeboden, in de veronderstelling dat daarmee iedere dag 6 sms-jes konden worden verstuurd en 6 minuten kon worden gebeld.

De Blackberry Bold die men bij een MTV Mobile Pack kreeg, bleek echter niet te werken zonder dat men er nog een Blackberry Pack à € 5,- per maand bij neemt.

Voorts bleek dat men met dit abonnement ofwel 180 minuten mag bellen ofwel 90 sms-jes mag versturen. Dit blijkt niet uit de informatie op de kaart terwijl dit ook voor de verkoper niet duidelijk was. Aangezien tussen het aantal belminuten en het aantal sms-jes geen slash (/) is geplaatst, krijgt men de indruk dat men bij dit abonnement 180 minuten mag bellen én 90 sms-jes mag versturen.

Op internet staat bovendien ook nog “+Onbeperkt internet” en wordt gezegd dat men met MTV Mobile “lekker veel belminuten” krijgt, terwijl er 2 belminuten van de belbundel af gaan als men 1 sms-je verstuurt.    

 

Het verweer

 

Naast de diensten die adverteerder als provider biedt, is het mogelijk om gebruik te maken van het Blackberry management service systeem, waarmee men kan pingen en push mail kan ontvangen. Daarvoor dient men een additioneel Blackberry abonnement af te sluiten voor € 5,- per maand.

Voorts stelt adverteerder in zijn reclame-uitingen een slash (/) of het woord “of” te gebruiken om duidelijk te maken dat het gaat om bijvoorbeeld 180 minuten of  90 sms-jes. 

Op de Boomerang-kaart is geen slash gebruikt waar dat -om misverstanden te voorkomen- wel had gemoeten. De kaart wordt om die reden niet meer verspreid. 

 

De repliek

 

De Blackberry is geen gewone telefoon, maar een telefoon met speciale functies. Het is misleidend om de voor een Blackberry essentiële functies slechts voor een meerprijs te leveren.

Voor het overige heeft klager zijn standpunt gehandhaafd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie heeft met betrekking tot klagers bezwaren het volgende overwogen.

 

1. Op de Boomerang-kaart staat onder het kopje “X-TRA MTV PACKS” onder meer

“MTV Blackberry Pack. Heb je een BlackBerry gekocht met een MTV Mobile Pack? Dan heb je het MTV BlackBerry Pack nodig om te kunnen e-mailen en pingen.” gevolgd door het daarvoor verschuldigde bedrag van € 5,00 per maand. Aldus staat in de uiting voldoende duidelijk dat men € 5,- per maand extra moet betalen als men ook wil e-mailen en pingen. Het enkele feit dat men een Blackberry heeft, impliceert niet dat men met dit apparaat kan e-mailen en pingen. In zoverre wijst de Commissie de klacht af.

 

2. Ten aanzien van de Boomerang-kaart overweegt de Commissie voorts dat door de lay-out de indruk wordt gewekt dat men -bijvoorbeeld binnen het door klager gekochte abonnement- 180 minuten kan bellen en daarnaast ook nog 90 sms-jes kan versturen. Niets duidt erop dat men binnen dit abonnement ofwel 180 minuten kan bellen ofwel 90 sms-js kan versturen, maar niet beide.

Ook de internetpagina, zoals deze er op of omstreeks 20 september 2010 uit zag, acht de Commissie om dezelfde reden misleidend.      

 

Blijkens het voorgaande is in de Boomerang-kaart en op de website onduidelijke informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

De beslissing

 

Op grond van het hierboven onder 2 overwogene acht de Commissie de uitingen misleidend en in strijd met artikel 7 NRC.

Voor het overige wijst zij de klacht af. 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken