De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie voor de “nieuwe touch BlackBerry Bold 9900-smartphone” in “Dealer Info”, “een maandelijks magazine voor de ICT en CE vakhandel en retailers” van 2 september 2011.
De klacht
Door de in de uiting opgenomen foto is de uiting misleidend; de aangeboden Blackberry is veel dikker dan de foto suggereert. Klager legt een foto over van de achterzijde van het bewuste toestel. Blijkens deze foto heeft het toestel -anders dan door de foto in de bestreden uiting wordt gesuggereerd- geen strakke/platte achterzijde.
Het verweer
De url in de advertentie “blackberry.coml/bold-9900” verwijst naar de website waarop de specificaties van het toestel, waaronder de afmetingen zijn vermeld. In de advertentie wordt niet aangeven dat het toestel daarin op ware grootte is afgebeeld. Overigens is de verdikking waarnaar klager verwijst, ook zichtbaar op de afbeelding in de advertentie.
Het oordeel van de Commissie
Niet kan worden geoordeeld dat door de in de advertentie opgenomen foto van enerzijds de voorkant van een BlackBerry smartphone en anderzijds de zij- en achterkant van
-kennelijk- een zodanig toestel wordt gesuggereerd dat de in de uiting aangeboden “dunste Blackberry-smartphone ooit” een strakke/platte achterzijde heeft. Uit de foto valt voldoende duidelijk op te maken dat er aan de achterzijde sprake is van een zekere verdikking. Over de precieze afmetingen zal men zich nader dienen te informeren; niet wordt gesuggereerd dat het toestel op ware grootte is afgebeeld.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.