a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/01121

Datum:

08-12-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.tele2.nl voor zover het betreft de aanbieding van een BlackBerry Bold 9780 Zwart in combinatie met onder meer de mededeling “300 bel­minuten”.

 

De klacht

 

Klager stelt, kort samengevat, dat bij het bestellen van het in de uiting bedoelde toestel bleek dat hij geen 300 maar slechts 200 belminuten kreeg. Adverteerder weigert het toestel con­form de uiting te leveren.

 

Het verweer

 

Er is sprake van een zetfout. Adverteerder heeft deze fout direct na constatering hersteld. Van misleidende reclame is geen sprake, nu de consument door de fout niet tot een aan­koopbeslissing wordt bewogen die hij anders niet zou hebben gedaan. Door middel van de “Stel samen & bestel online” button wordt de consument verwezen naar de productpagina waarop duidelijk staat welke kosten aan het toestel zijn verbonden, inclusief de vaste maand­kosten voor het eerste en het tweede jaar. Door alle essentiële informatie op haar website te presenteren, heeft adverteerder aan haar informatieverplichtingen voldaan. De gemiddeld geïnformeerde omzichtige en oplettende consument zal geen aankoopbeslissing nemen zonder de productpagina’s met alle essentiële juiste informatie te hebben gezien.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

Niet in geschil is dat in de gewraakte uiting ten onrechte staat dat men bij de aankoop van het desbetreffende toestel 300 belminuten ontvangt. Van een evidente onjuistheid is naar het oordeel van de voorzitter geen sprake. De gemiddelde consument zal op grond van de uiting ervan uitgaan dat hij bij de bestelling 300 belminuten ontvangt.

 

Adverteerder stelt op zichzelf genomen terecht dat in het bestelproces wel de juiste infor­ma­tie over het aantal belminuten wordt gegeven, te weten dat het om 200 belminuten gaat. De voorzitter acht het evenwel aannemelijk dat de gemiddelde consument door de tegenstrijdige informatie op de website over het aantal belminuten in verwarring kan worden gebracht, nu niet zonder meer duidelijk is van welke informatie dient te worden uitgaan.

 

Blijkens het voorgaande is geen dui­delijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de uitvoering, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Neder­land­se Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oor­deel dat de gemiddelde con­sument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken