De bestreden reclame-uiting
Het betreft een banner op www.rtl.nl.
Daarin staat tegen een roze achtergrond en naast de afbeelding van een BlackBerry onder meer:
“GRATIS
BlackBerry
Bold 9900
Klik hier en
Profiteer!
Typhone.nl”.
Daaronder staat deels tegen een roze achtergrond en grotendeels tegen een zwarte achtergrond” onder meer:
“ 300 + 100
minuten sms
SIM
only € 8,90 p/mnd”.
De klacht
Gesuggereerd wordt dat men een gratis telefoon krijgt bij een zeer goedkoop abonnement. In werkelijkheid krijgt men die telefoon bij een veel duurder abonnement.
De reclame is misleidend.
Het verweer
In de banner worden duidelijk twee proposities aangeboden: een SIM Only abonnement en een BlackBerry toestel. Een SIM Only abonnement mag niet worden aangeboden in combinatie met een telefoon. “Deze betekenis is over het algemeen bekend onder consumenten”. Indien een klant dit niet weet, kan hij/zij daarover informatie vinden op de website van adverteerder.
Verder wordt het verschil in propositie duidelijk gemaakt door het gebruik van twee aparte landingen. Wanneer de klant op de BlackBerry klikt, komt hij op de propositie van de Blackberry terecht. Klikt de klant op de SIM Only, dan ziet deze de SIM Only aanbiedingen van dat moment. Daarnaast is het verschil aangegeven door middel van achtergrondkleuren. Adverteerder verwijst naar de als bijlage 2 bij het verweer overgelegde banner, zoals deze live wordt getoond.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden banner worden een gratis BlackBerry en een SIM Only abonnement aangeboden, zonder dat voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk is dat het hier twee afzonderlijke aanbiedingen betreft. Door de opmaak van de uiting kan gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat de BlackBerry wordt aangeboden in combinatie met het SIM Only abonnement. Naar het oordeel van de Commissie kan niet als algemeen bekend worden verondersteld dat een SIM Only abonnement niet mag worden aangeboden in combinatie met een telefoon.
Gelet op het bovenstaande is de banner voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de aard van de aangeboden producten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.