De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial over “je eerste huis kopen”. In de commercial is een vrouw te zien die naast een man staat die aanvankelijk voortdurend aan het bellen is, waarbij wordt gezegd dat men het moet opnemen tegen “ervaren professionals”. Vervolgens raakt de vrouw omringd met “de experts en diensten” van adverteerder waarbij door middel van animatie de vrouw uit diverse personen wordt ‘samengesteld’. De man naast haar houdt daarna op met bellen en neemt een afwachtende houding aan. Vervolgens wordt gesproken over een bouwkundige keuring via adverteerder waarna de vrouw de woning afkeurt hetgeen wordt uitgebeeld door borden die zij omdraait waarop achtereenvolgens staat: “te gebrekkig” en “te duur”.
De klacht (inclusief de nadere toelichting daarop)
De uiting is schadelijk voor de beroepsgroep van makelaars omdat wordt uitgebeeld dat makelaars dom zijn en niet vertrouwd kunnen worden. Verder wordt gebruik gemaakt van ste-reotypering van deze beroepsgroep door een sullig lijkende makelaar. Daarbij lijken de mededelingen “te gebrekkig” en “te duur” ook op de makelaar te slaan. Klager volgt een opleiding tot makelaar en voelt zich door de reclame “voor de gek gehouden”. Juist adverteerder laat steken vallen bij bezichtigingen doordat ze met ZZP-ers werkt.
Het oordeel van de voorzitter
De boodschap van de onderhavige commercial is dat men dankzij adverteerder een sterkere positie zou hebben bij het kopen van een huis. Dit wordt uitgewerkt in de vorm van een verhaallijn waarin een vrouw eerst niet serieus wordt genomen door een man (blijkbaar een makelaar) naast haar, waarna zij dankzij adverteerder alsnog een meer dan gelijkwaardige positie krijgt en in staat is een woning om inhoudelijke redenen af te keuren. De klacht betreft de uitbeelding van de man. Naar het oordeel van de voorzitter wordt deze man niet als dom, onbetrouwbaar of sullig uitgebeeld. Deze man wordt getypeerd als “ervaren professional”. In de context van de televisiecommercial is dit in combinatie met zijn verdere gedrag bedoeld om weer te geven dat hij als makelaar qua kennis en ervaring een duidelijke voorsprong heeft op de vrouw. Dat hij het – blijkens zijn houding en gedrag – jammer vindt dat hij vervolgens deze voorsprong verliest doordat de vrouw adverteerder inschakelt, past in de symbolisch uitgebeelde boodschap waarbij sprake is van duidelijke overdrijving. Van een ontoelaatbare typering van ‘de makelaar’ als beroepsgroep is geen sprake, zodat wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.