De bestreden reclame-uiting
Het betreft een bericht op Facebook waarop een afbeelding te zien is van een “meter bier” met daarboven de tekst “Morgen tentamen. Vanavond even flink meters maken!”. Onder de afbeelding staat het logo van Bol.com. Boven het bericht staat verder nog “Het wordt weer een mooi jaartje, of nie?” met daarbij een smiley met een kushartje.
De klacht
Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat deze gericht lijkt te zijn op het aanmoedigen van overmatige alcoholconsumptie. Volgens klager wordt er gesuggereerd dat je meters moet maken, in dit geval meters bier consumeren. Klager vindt het niet verstandig om in welke vorm dan ook mensen aan te moedigen om overmatig alcohol te drinken. Klager vraagt zich ook af in hoeverre de uiting gezien en gedeeld zal zijn onder jongeren onder de leeftijdsgrens. Klager vindt de uiting “niet kunnen”.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat. Volgens Bol.com zet het bericht op Facebook niet aan tot overmatige alcoholconsumptie. Er is volgens adverteerder geen sprake van reclame voor alcoholhoudende drank nu het bericht op geen enkele manier een aanprijzing betreft van het afgebeelde product. Bovendien is het bericht humoristisch bedoeld en bestaat geenszins de intentie om overmatig alcoholgebruik te stimuleren. Dergelijke berichten worden door adverteerder regelmatig via haar Facebook account verspreid. De humoristische berichten die, zoals het onderhavige bericht, veelal een situatie uit de actualiteit uit zijn verband brengen, worden volgens adverteerder door haar “volgers” gewaardeerd. Met het bericht wordt met een knipoog en een woordspeling verwezen naar de start van het nieuwe collegejaar en het stereotype student. Het is volgens adverteerder duidelijk dat het bericht humoristisch bedoeld is temeer nu in de tekst boven de uiting bewust een spelfout is opgenomen (“nie”) en er een smiley met een knipoog en een kushartje is afgebeeld.
Het oordeel van de Commissie
1) In de uiting wordt een meter bier afgebeeld met daarbij de tekst “Morgen tentamen. Vanavond even meters maken!”. Klager vindt de uiting “niet kunnen”. Volgens adverteerder is er geen sprake van reclame (voor alcoholische drank) en is de uiting bovendien humoristisch bedoeld.
2) Gelet op het verweer moet in de eerste plaats beoordeeld worden of de uiting reclame is in de zin van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Volgens artikel 1 wordt onder reclame verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. De uiting bevat weliswaar geen directe aanprijzing van een product van adverteerder, maar heeft wel een aanprijzend karakter voor Bol.com. Ten tijde van het publiceren van de uiting kon bij haar geen alcoholhoudende drank worden besteld, zodat de Commissie geen aanleiding ziet te toetsen aan de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken. De Commissie begrijpt dat klager het tonen van alcoholhoudende drank in combinatie met de begeleidende tekst “even flink meters maken” in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
3) De Commissie oordeelt dat voor de beoogde doelgroep, te weten studenten, de uiting een duidelijk humoristisch karakter zal hebben en daarom niet serieus genomen zal worden. Bovendien is de uiting gepubliceerd op Facebook waardoor het publiek zich gemakkelijk aan de uiting kan onttrekken. Met inachtneming van de vrijheid van meningsuiting oordeelt de Commissie dat de grens van hetgeen toelaatbaar kan worden geacht in de gegeven omstandigheden niet door adverteerder wordt overschreden.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.