De bestreden reclame-uiting
Het betreft een post van Bakker Arend op ‘indebuurt.nl’. Hierin staat onder meer: “Tweede mueslibol gratis bij Bakker Arend” en “Bij Bakker Arend kun je nu gezond genieten: de tweede mueslibol is namelijk gratis”.
Samenvatting van de klacht
Adverteerder post veel berichten op Facebook maar vermeldt nooit dat sprake is van een gesponsorde post.
Het oordeel van de voorzitter
Uit de bestreden uiting blijkt zeer duidelijk dat het om een reclame-uiting gaat. Er wordt immers gesproken over “tweede mueslibol gratis”, terwijl ook verder de uiting onmiskenbaar aanprijzend is bedoeld. Nu evident is dat het om een reclame-uiting gaat, hoeft dit niet nader te worden toegelicht door (bijvoorbeeld) de aanduiding dat sprake is van een gesponsorde post. Dit dient in de gegeven omstandigheden overbodig te worden geacht. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.