De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder waarin 7 verschillende varianten van (verpakkingen van) Pampers luiers zijn afgebeeld met de tekst:
“Alle varianten 1+1 gratis*
Maximaal 4 dozen per klant” en
“Pampers luiers
Alle varianten, bijvoorbeeld:
Baby dry, midi maat 3, megadoos 112 stuks
bij afname van 2 megadozen, per megadoos 26,89 13,45”
eronder “16,27 incl.”
De asterisk in de uiting verwijst naar de tekstregel onderaan: “Alle combinaties mogelijk, per combinatie kan de prijs verschillen. Bij de kassa wordt 50% korting over het totaalbedrag verrekend. Maximaal 4 dozen per klant.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klaagster is voor de aanbieding van adverteerder naar het MAKRO-filiaal in Hengelo gegaan. Daar bleek dat de Pampers-variant die zij wilde kopen niet in het assortiment van MAKRO zat, en zij deze variant (5+) dus niet kon kopen. Volgens klaagster is het misleidend dat MAKRO adverteert met alle varianten 50% korting, terwijl niet alle varianten bij MAKRO te koop zijn.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Het merk Pampers hanteert de maten 0-6, waarbij binnen elke maat verschillende variaties en verpakkingseenheden bestaan. Zo duidt de “+”-variant bijvoorbeeld op een variant met extra absorptievermogen (de “+” staat uitdrukkelijk niet voor een maat).
MAKRO voert een uitgebreid en gangbaar luierassortiment van het merk Pampers, waarmee zij alle leeftijds-/gewichtsklassen bedient. Echter, zij verkoopt niet alle varianten en verpakkingsvariaties van dit merk. Dat is in redelijkheid ook niet iets wat de gemiddelde consument mag verwachten. Concurrenten van MAKRO, zoals bijvoorbeeld Albert Heijn, beschikken evenmin over het volledige luierassortiment van Pampers.
MAKRO heeft in haar reclame-uiting niet de indruk gewekt dat zij de 5+ variant verkocht. In de uiting duiden de woorden “Alle varianten” onder de woorden “Pampers luiers” niet op het beschikbaar zijn van alle varianten, maar op het feit dat alle varianten die MAKRO verkoopt deel uitmaken van de actie. MAKRO betreurt het dat klaagster tevergeefs naar de winkel is afgereisd, maar van misleidende reclame is geen sprake.
Adverteerder heeft bij haar verweerschrift een aantal screenshots gevoegd met reclame-uitingen van andere adverteerders die eveneens de woorden “Alle varianten” gebruiken in luier-, chips- en deodorantaanbiedingen.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting staat: “Alle varianten 1+1 gratis”. De afbeelding bevat 7 varianten. Het prijsvoorbeeld betreft de variant “Baby dry, midi maat 3”. Nergens in de reclame-uiting wordt vermeld (expliciet of impliciet) dat bepaalde varianten uitgesloten zijn van de aanbieding, omdat die zich (zoals in het onderhavige geval) niet in MAKRO’s assortiment bevinden.
Adverteerder stelt dat de gemiddelde consument de woorden “Alle varianten” zo zal begrijpen, dat daarmee wordt bedoeld “alle varianten in het assortiment van MAKRO”.
De Commissie deelt dit standpunt niet. De woorden “Alle varianten” zal de gemiddelde consument aldus begrijpen dat het om alle bestaande varianten van Pampers gaat. Nergens blijkt uit dat het assortiment beperkingen kent. Nu de consument hierover niet geïnformeerd wordt, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie over het product.
Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.