De bestreden reclame-uiting
Het betreft een scherm in een restaurant van een onbepaalde IKEA vestiging waar het volgende staat:
“IKEA Family prijs
Vish and chips
met friet, tartaarsaus en een citroenwedge
-50%
IKEA Family prijs 3,75
Normale prijs 7,49”
Rechts naast deze tekst is een foto van het betreffende gerecht opgenomen, waarbij rechtsboven (ter hoogte van het bakje met tartaarsaus) in een groene cirkel het woord “Vegetarisch” staat.
Samenvatting van de klacht
Op het betreffende scherm in een vestiging van adverteerder wordt het gerecht ‘Vish en chips’ aangeboden. Bij navraag blijkt de ‘Vish” echter geen vis te zijn, maar een vegetarisch alternatief hiervoor. Volgens klager staat niet op het scherm aangegeven, zelfs niet via een sterretje, dat het “Vegetarische Fish & Chips” betreft. De informatie op het scherm is dan ook misleidend. De consument zou enkel op basis van de ene letter verschil in “Vish & Chips” kunnen concluderen dat het hier niet daadwerkelijk om vis gaat. Volgens klager is dit echter onwaarschijnlijk, nu adverteerder vaker dergelijke verhaspelingen van Nederlandse en Engelse of Zweedse woorden gebruikt ter aanduiding van haar producten. Daarnaast maakt men bij het buffet in het restaurant doorgaans een snelle keuze. De naam van het gerecht zelf is dan ook misleidend, des te meer nu vis een product- en diersoort is en geen specifieke bereiding van deze soort zoals bij bijvoorbeeld een worst of een burger wel het geval is.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder betreurt het dat haar reclame-uiting tot verwarring heeft geleid bij een van haar klanten. Naar aanleiding van deze klacht heeft zij haar communicatie over ‘Vish & Chips’ opnieuw kritisch tegen het licht gehouden. Tot op heden heeft adverteerder echter nog geen klachten ontvangen over dit gerecht of de communicatie hierover. Het gerecht (met deze benaming) wordt sinds januari 2023 verkocht. Adverteerder is van mening dat zij duidelijk communiceert dat het gerecht vegetarisch is, zoals blijkt uit de printscreens die adverteerder bij haar verweerschrift heeft gevoegd. Ook in de bestreden uiting wordt duidelijk gecommuniceerd dat het een vegetarisch gerecht is door middel van een groene cirkel met het woord ‘vegetarisch’.
Het oordeel van de voorzitter
1) De bestreden uiting betreft een beeldscherm in een van de restaurants van adverteerder waarop het gerecht “Vish and chips” wordt aangeboden. Volgens klager blijkt niet uit de uiting dat het gerecht geen vis bevat. Dit bleek pas bij navraag.
2) Bij de beoordeling of sprake is van misleidende voedselinformatie dient van de totale uiting te worden uitgegaan en de context waarin de mededelingen worden gedaan. In de bestreden uiting is de letter ‘F’ van het bekende gerecht ‘fish and chips’ vervangen door de letter ‘V’ om de consument in samenhang met in een groene cirkel het woord “Vegetarisch” erop te wijzen dat het een plantaardig alternatief van dit bekende gerecht betreft. Door de afwijkende kleurstelling en de grootte van deze cirkel springt het woord “Vegetarisch” voldoende in het oog, zelfs voor de consument die volgens klager bij het buffet een snelle keuze maakt. De gemiddelde consument zal op basis van de totale uiting dan ook begrijpen dat het gerecht “Vish and chips” geen vis bevat, maar een vegetarisch product dat (volgens adverteerder) vergelijkbaar is met vis zoals deze wordt bereid in het traditionele gerecht ‘fish and chips’. De gemiddelde consument zal dan ook niet in verwarring raken over het feit dat het aangeprezen gerecht niet daadwerkelijk vis bevat. De voorzitter beslist op grond van het voorgaande als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.