De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin Chio Bistrello Bolognese zoutjes worden aangeprezen.
In de commercial is een man te zien die, rijdend en lopend door Rome en Vaticaanstad, Italië prijst om “het heerlijke eten, de cultuur en het temperament” en zegt: “Dat zit allemaal in Chio Bistrello Bolognese, samen met de lekkerste kruiden. En daar willen wij van Chio heel Italië ontzettend voor bedanken.” Aangekomen op het balkon van de Sint Pieter, waar (een persoon die is verkleed als) de paus zegt “Bedankt voor die bloemen”, geeft de man de verbaasd kijkende paus een zak Chio zoutjes in handen en zegt in de microfoon: “En jullie bedankt voor de Bistrello.”
De klacht
Het is aanstootgevend een als paus verklede persoon te laten bedanken voor chips en daarmee te suggereren dat de paus dit product ok vindt. Het “publiekelijk te kakken zetten” van de paus is nodeloos kwetsend.
Het verweer
De reden om de paus te betrekken in de reclame-uiting is humoristisch bedoeld: de paus bedankt Nederland ieder jaar voor de bloemen en de Chio-man wil de Italianen bedanken voor de inspiratie die is gevonden in Italië om het product Chio Bistrello Bolognese te ontwikkelen. De paus wordt niet op een negatieve manier neergezet, belachelijk gemaakt of voor gek gezet. Hij bedankt ook niet voor het product en prijst het op geen enkele manier aan. Verdere religieuze symbolen zijn achterwege gelaten om de religieuze lading van de uiting te verminderen.
Het oordeel van de Commissie
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak en het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de Commissie de onderhavige reclame-uiting niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare is overschreden
Er is duidelijk sprake van een humoristisch bedoelde situatie, waarin het gebruikelijke beeld van de paus die na zijn paastoespraak Nederland bedankt voor de bloemen wordt gebruikt om Italië te bedanken voor het Chio-product. Duidelijk is te zien dat de in beeld verschijnende pausfiguur niet de echte paus is. Bovendien is het, anders dan klager stelt, niet de pausfiguur die bedankt voor de zoutjes en deze aanprijst. Naar het oordeel van de Commissie wordt de paus niet belachelijk gemaakt of anderszins uitgebeeld op een wijze die als nodeloos kwetsend moet worden aangemerkt.
De Commissie heeft er overigens begrip voor dat niet iedereen de onderhavige uiting zal waarderen. Dit is evenwel geen aanleiding om over het voorgaande anders te oordelen.
De beslissing
Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.