a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2017/00073

Datum:

02-03-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een tv-commercial en een uitgebreidere versie van deze commercial (1.55 minuut) op Youtube waarin de werking van het BORA-afzuigsysteem wordt getoond. In beide filmpjes is onder andere een pan spaghetti te zien, waarbij de gedroogde spaghetti rechtop in de pan staat. Uit de pan komt damp die naar beneden wordt afgezogen, het afzuigsysteem van adverteerder in.

 

De klacht

Volgens klager wordt de werking van de afzuiging op een misleidende wijze getoond die de prestaties van het systeem overdreven gunstig doet overkomen.

In de commercial wordt droge (nog ongekookte) spaghetti getoond in een pan met kennelijk heet of kokend water, waarbij de kookdampen worden afgezogen. De spaghetti blijft gedurende 10 seconden roerloos in het water staan zonder dat zij inzakt. Omdat spaghetti (volgens klager) direct slap wordt in kokend water, concludeert hij dat de beelden niet kunnen zijn gemaakt met kokend water. Volgens hem is vloeibare CO2 gebruikt om de werking van het afzuigsysteem te tonen. De damp die van vloeibare CO2 afkomt, is niet warm maar koud. De afzuiging van koude lucht is daarom niet representatief voor de effectiviteit van de afzuiging van warme lucht.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Adverteerder acht de klacht ongegrond: in de commercial is wel degelijk waterdamp te zien. In de commercial is te zien dat zich waterdruppeltjes afzetten, zowel op de pan zelf als op de rand van de afzuigkap. Dit had door manipulatie met bijvoorbeeld droogijs niet kunnen gebeuren. De opname toont daarbij beelden in slow motion. Dat verklaart waarschijnlijk waarom de spaghetti niet zo snel inzakt. Overigens is het niet zo dat spaghetti onmiddellijk inzakt, aldus adverteerder.

Adverteerder heeft een beëdigde verklaring overgelegd van de directeur van het filmbedrijf dat de commercial heeft gemaakt, waarin deze verklaart dat de damp in de commercial kookdamp, specifieker: waterdamp, is.

Adverteerder heeft voorts videobeelden overgelegd die laten zien hoe de commercial is gemaakt. Uit deze beelden blijkt volgens haar (ook) dat het om water (stoom) gaat en niet om droogijs. Daarbij heeft adverteerder videobeelden overgelegd waarin te zien is hoe het BORA afzuigsysteem is gepresenteerd op de “Living Kitchen Messe 2015”, waar het publiek van zeer dichtbij kan zien hoe het afzuigsysteem werkt.

 

Het oordeel van de Commissie

Klager voert aan dat adverteerder haar commercial gemanipuleerd heeft door met behulp van vloeibare CO2 de prestaties van haar afzuigsysteem overdreven gunstig voor te stellen. Klager baseert zich uitsluitend op de stelling dat de spaghetti roerloos (stijf) in de pan blijft staan, en niet direct inzakt. Daaruit volgt volgens klager automatisch de conclusie dat geen kokend water kan zijn gebruikt.

Adverteerder heeft zich tegenover hetgeen klager stelt beroepen op een beëdigde verklaring van de directeur van het betrokken filmbedrijf waarin wordt verklaard dat de “damp” in de commercial waterdamp is. De Commissie is van oordeel dat adverteerder ook verder de juistheid of de eerlijkheid van de uiting aannemelijk heeft gemaakt en de niet nader onderbouwde klacht van klager op afdoende wijze heeft weerlegd.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken