a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00523

Datum:

21-12-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

Het betreft een televisiereclame.

Daarin zegt de voice-over:

“Nu de wereld is veranderd, bekijken we alles met een nieuwe blik. En misschien kunnen we echt iets veranderen, omdat we ons realiseren dat het niet zoveel uitmaakt waar we heengaan, maar hoe we er komen.

Nieuw, de Jeep Compass 4XE plug-in hybrid electric.

U rijdt een jeep Compass private lease al vanaf € 449, – per maand”.

Intussen zijn onder meer de volgende beelden en teksten te zien:

Een roodborstje fluitend in een boom;

“COMPASS 4XE PLUG-IN-ELECTRIC”;

Een auto-dashboard met de knoppen “HYBRID”, “ELECTRIC” (die wordt ingedrukt) en “E-SAVE”;

“COMPASS 4XE GEEN CO2-UITSTOOT BIJ ELEKTRISCH RIJDEN”;

“COMPASS 4XE TOT 50 KM VOLLEDIGE ACTIERADIUS;

Een dashboard aan de bovenzijde waarvan onder meer staat: “Hybrid electric ages”; 

“Zorg voor een betere toekomst”;  

“NIEUW: COMPASS 4XE PLUG-IN HYBRID ELECTRIC”, waarbij -kennelijk- deze auto al rijdend is te zien en  

“JEEP  

 4XE 100% HYBRID 100% JEEP”.

Tot slot verschijnt in beeld:

“DE NIEUWE JEEP ® COMPASS PRIVATE LEASE VANAF

(o.b.v. 60 mnd./10.000 km p. jr.)

€ 449 * P.MND”.

De asterisk verwijst naar de tekst onderaan:

“Private lease aanbod gebaseerd op de Jeep Compass 1.3T benzinemotor Sport 4×2-uitvoering en op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar. Afgebeelde uitvoering verkrijgbaar tegen meerprijs. Kijk voor de voorwaarden op Jeep.nl”.   

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager vindt de uiting misleidend en voert hiertoe het volgende aan.

De reclame heeft vooral betrekking op “hoe geweldig” de Jeep voor het milieu is. Daarbij gaat het duidelijk over de hybride-uitvoering. Aan het eind volgt de private lease prijs. Uit de hele kleine lettertjes, aldus klager, blijkt dat deze prijs gebaseerd is op de goedkoopste benzine-uitvoering.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.
 
FCA betreurt het dat klager de commercial van FCA misleidend vindt. Het doel van iedere commercial is het enthousiasmeren van consumenten voor de merken van FCA, waaronder Jeep, en zeker niet om het publiek te misleiden.
Van misleiding of strijd met de NRC anderszins is geen sprake, zo meent FCA. Zij acht het van groot belang te vermelden dat de commercial door FCA niet langer gebruikt wordt en ook niet meer op televisie te zien zal zijn. Wat FCA betreft is een inhoudelijke behandeling van de klacht reeds daarom overbodig geworden.
 
FCA licht als volgt toe waarom de commercial niet misleidend is.
De commercial ziet op de Jeep Compass. Dit voertuig van Jeep wordt, zoals zeer gebruikelijk
is, op de markt gebracht in diverse uitvoeringen en in verschillende configuraties. De Jeep
Compass is een model dat Jeep al langer verkoopt. De plug-in hybride versie is recent
geïntroduceerd als aanvulling op de Jeep Compass modellen uitgevoerd met enkel een
benzinemotor. Naast dit geheel nieuwe hybride model heeft Jeep de modellen met een
benzinemotor ook vernieuwd. Voor alle Jeep Compass modellen geldt daarom dat deze met
een zuinigere configuratie worden geleverd dan voorgaande modellen en dus een lager verbruik
hebben en als gevolg daarvan ook een lagere CO2-uitstoot.
Het verschil tussen de diverse modellen, uitvoeringen en configuraties brengt met zich dat de prijs voor het voertuig per uitvoering en per configuratie verschilt. Hetzelfde geldt voor de leaseprijs.
 
FCA heeft in de commercial de vanaf-prijs getoond. Dit is de leaseprijs die van toepassing is
op één van de meest voordelige modellen van de Jeep Compass. De prijs die genoemd wordt in
de commercial is gebaseerd op een veel gekozen model met een standaarduitrusting en op
gangbare leasevoorwaarden, zoals een duur van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
Overigens is dit niet de laagst haalbare prijs; het is ook mogelijk het voertuig te leasen
met maximaal 7500 kilometer per jaar, voor een lagere leaseprijs.
 
FCA realiseert zich dat de leaseprijs per voertuig kan verschillen en juist om die reden heeft
FCA ervoor gekozen de consument te wijzen op dit mogelijke verschil. Zodoende is de volgende
disclaimer zichtbaar in het beeld wanneer de prijs wordt getoond:

“Private lease aanbod gebaseerd op de Jeep Compass 1.3T benzinemotor Sport 4×2-uitvoering en op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar. Afgebeelde uitvoering verkrijgbaar tegen meerprijs. Kijk voor de voorwaarden op Jeep.nl”.    

FCA meent dat zij de consument voldoende op de hoogte heeft gebracht en dat zij voldoende
zorgvuldig is omgegaan met het vermelden van de leaseprijs van het voertuig door enkel een
‘vanaf-prijs’ te vermelden. Het medium, een korte televisiecommercial, biedt onvoldoende ruimte om alle informatie te allen tijde uitputtend te tonen, aldus adverteerder. Om de reden wordt dan ook expliciet naar de website verwezen, waar een consument zeer uitgebreide informatie kan
terugvinden en op basis van zijn keuzes het toepasselijke leasemaandbedrag kan berekenen.
 

De mondelinge behandeling
 
Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.
 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat de mededeling van adverteerder dat de besteden televisiereclame niet langer gebruikt wordt en ook niet meer op televisie te zien zal zijn niet in de weg staat aan een inhoudelijke behandeling van de onderhavige klacht. Naar aanleiding van deze klacht oordeelt zij als volgt.

In de bestreden uiting wordt in woord en beeld onmiskenbaar in het bijzonder de aandacht gevestigd op één van de Jeep Compass modellen, namelijk de Jeep Compass 4XE plug-in hybrid electric. Deze wordt meermalen genoemd en onder meer aangeduid als: “NIEUW: COMPASS 4XE PLUG-IN HYBRID ELECTRIC”. Aan het slot van de uiting wordt vervolgens een vanaf-prijs voor “de nieuwe Jeep ® Compass private lease” vermeld, namelijk € 449 * P.MND”.

Gelet op de nadruk die in het voorgaande en grootste gedeelte van de uiting wordt gelegd op het (nieuwe) model Jeep Compass 4XE plug-in hybrid electric, kan door deze prijsvermelding bij de kijker gemakkelijk de indruk ontstaan dat deze vanaf-prijs geldt voor de (nieuwe) Jeep Compass 4XE plug-in hybrid electric. In werkelijkheid geldt deze prijs echter voor een ander model Jeep Compass, namelijk geen hybrid electric model, maar de Jeep Compass 1.3T benzinemotor Sport 4×2-uitvoering (op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar) en moet voor de in de uiting afgebeelde uitvoering een meerprijs worden betaald. Dit blijkt uit de tekst onderin beeld aan het slot van de uiting, maar naar het oordeel van de Commissie zal de betekenis van deze tekst de kijker gemakkelijk ontgaan, enerzijds omdat deze relatief klein gedrukt is, anderzijds omdat het niet voor de hand ligt een prijs te noemen die niet hoort bij de versie die in de uiting centraal staat.

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlands Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist. 

 

De beslissing

De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken