Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van de Consumentenbond, waarin het volgende wordt gezegd: |
De klachtIn de uiting wordt gesuggereerd dat men lid moet zijn van de Consumentenbond om te weten welk zitje veilig genoeg is. In de uiting wordt geappelleerd aan de angsten van ouders. |
Het verweerAdverteerder zegt niet dat het andere zitje onveilig is. In de uiting wordt gezegd dat het niet veilig genoemd kan worden, omdat de Consumentenbond van oordeel is dat de geldende Europese regels tekort schieten en dat zitjes pas echt veilig zijn wanneer deze beduidend meer bieden dan het wettelijke minimum. De tests die adverteerder doet zijn dan ook zwaarder, realistischer en uitgebreider. |
|
De mondelinge behandelingAdverteerder handhaaft zijn standpunt, maar neemt in overweging dat in de uiting wellicht beter “minder veilig” had kunnen worden gezegd.
|
Het oordeel van de Commissie In de uiting wordt gezegd “Eén van deze twee kinderzitjes kwam heel goed uit onze test. De andere kunnen we helaas niet veilig noemen”. Hiermee geeft adverteerder aan dat hij kinderzitjes heeft getest en dat één van de twee getoonde zitjes naar zijn oordeel niet veilig genoemd kan worden. De uiting appelleert weliswaar aan gevoelens van angst maar gezien de testresultaten van adverteerder, gebeurt dit niet zonder te rechtvaardigen redenen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |