Omschrijving:Het betreft de televisiereclame van CanalDigitaal B.V., waarin het volgende wordt gezegd: |
De klachtAdverteerder levert niet het beste beeld. Digitale televisie via de kabel is kwalitatief beter. De beeldkwaliteit kan wel heel goed zijn, maar deze is niet de beste. |
Het verweerOnafhankelijke testen, waaronder een onderzoek van de Consumentenbond uit 2005, wijzen uit dat satelliettelevisie de beste beeldkwaliteit levert. Adverteerder levert haar klanten de beste beeldkwaliteit, in ieder geval één van de beste voor televisie. Voorts is “mooiste” een subjectief oordeel. In de gebezige mededeling is tevens sprake van in de reclame gebruikelijke overdrijving. De gemiddelde consument zal de slogan niet letterlijk nemen. Tot slot stelt adverteerder dat de consument in de winkel zelf kan bekijken welke beeld hij het mooist vindt. |
|
De mondelinge toelichting Mr. Herrebout handhaaft hetgeen hij reeds schriftelijk tegen de klacht heeft aangevoerd. Desgevraagd deelt mr. Herrebout mee dat de Consumentenbond ook in 2006 onderzoek heeft gedaan betreffende satelliettelevisie. Dit onderzoek betrof echter de capaciteit en niet de kwaliteit van de verschillende aanbieders. Uit dit onderzoek kwam adverteerder niet als beste uit de bus, maar capaciteit heeft op dit moment geen invloed op de beeldkwaliteit, aldus mr. Herrebout.
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie stelt allereerst vast dat in de uiting met betrekking tot de beeldkwaliteit wordt gezegd: “het mooiste beeld”. De kwalificatie “beste” komt in de uiting niet voor. In de Consumentengids van januari 2005 is het resultaat gepubliceerd van een onderzoek betreffende digitale televisie. Daarin wordt met betrekking tot de kwaliteit van adverteerders satelliettelevisie gezegd “Uitstekend mits goede schotelopstelling”. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |