a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0187

Datum:

29-05-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie in het Brabants Dagblad van 2 maart 2007 van Goossens Wonen & Slapen, waarin onder meer staat: “Verhuizings leegverkoop. Profiteer van 40 tot 90% korting. Goossens in Erp verhuist naar de 10.000 m2 grote Goossens megastore in Nuenen. Daarom moet alles weg!”.

De klacht

Bij een leegverkoop gaat klager er van uit dat inderdaad alles weg moet en wel tegen de geadverteerde kortingen. Klager heeft 50 willekeurige artikelen genoteerd en berekend hoeveel de korting bedraagt. Verreweg de meeste artikelen werden met een korting van onder de 40% aangeboden en op een aantal artikelen was geen korting van toepassing terwijl in de advertentie niet staat dat bepaalde artikelen van de korting zijn uitgesloten.

Het verweer

Wanneer een artikel is verkocht wordt de lege plek in de winkel opgevuld met ‘normale’ voorraadpartijen. Dat klager in zijn beperkte steekproef artikelen aantrof waarop een korting lager dan 40% van toepassing was, komt waarschijnlijk doordat dit normale voorraadartikelen waren.
Nog geen 1% van de artikelen was bestemd om na sluiting van de betreffende winkel in één van de andere winkels opgenomen te worden. Soms is er ook voor gekozen om wanneer een uitverkoopartikel was verkocht de lege plek niet op te vullen met een voorraadartikel maar met een nieuw model dat toch al klaar stond om in een andere winkel als showmodel opgenomen te worden.

De repliek

Volgens de Consumentenbond mogen geen artikelen van de geadverteerde kortingen uitgesloten worden omdat de slagzin luidt: “van 40% tot 90% korting”.
Het is inconsequent om te adverteren met een verhuizingsleegverkoop en vervolgens lege plekken op te vullen met artikelen uit het magazijn.
Klager vindt de uiting misleidend.

Het oordeel van de Commissie

In de uiting staat: “Verhuizings leegverkoop. Profiteer van 40 tot 90% korting”. In deze aanbieding wordt geen voorbehoud gemaakt voor bepaalde artikelen die om één of andere reden niet onder de leegverkoop vallen. De consument mag er dan ook van uitgaan dat op alle artikelen een korting van minimaal 40% tot maximaal 90% van toepassing is. Adverteerder heeft erkend dat dit echter niet bij alle artikelen het geval is. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting misleidend.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken