De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame van adverteerder waarin een man de volgende tekst rapt of zingt: “Als je het mij vraagt verwacht ik van een verzekeringsmaatschappij integriteit. Altijd”.
De klacht
De tekst die de rapper in de uiting rapt of zingt suggereert dat adverteerder een integere verzekeringsmaatschappij is. Dit is in strijd met de waarheid. Adverteerder heeft namelijk een kleine groep consumenten met een Waerdye Verzekering in het geheim veel meer compensatie betaald dan tienduizenden andere consumenten met dezelfde polis. Dit heeft een grote mate van rechtsongelijkheid gecreëerd, hetgeen door de Consumentenbond is beaamd. Dit handelen is niet integer en onnodig kwetsend voor de consumenten die beseffen dat zij ongelijk zijn behandeld.
Het verweer
De uiting maakt onderdeel uit van de reclamecampagne “Het andere verhaal”. De achtergrond van deze campagne is dat wordt getoond hoe Nederlanders over verzekeringsmaatschappijen denken, dat adverteerder kan laten zien dat zij de behoeften van Nederlanders begrijpt en dat zij ernaar streeft om aan deze behoeften te voldoen. Adverteerder wil een maatschappelijke gewenste en nuttige verzekeraar zijn. Tegen deze achtergrond heeft rapper Sticks een platform gekregen om op zijn manier te verwoorden hoe hij denkt dat Nederlanders over verzekeringsmaatschappijen denken. De rapper verwacht “integriteit” van de verzekeringsmaatschappij. Dat is de mening van de rapper. Adverteerder volgt die mening en streeft ernaar om een integere verzekeraar te zijn. De uiting is niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code.
Het oordeel van de voorzitter
De strekking van de televisiecommercial is dat adverteerder ernaar streeft om als verzekeringsmaatschappij integer te zijn. Dit wordt in de commercial tot uitdrukking gebracht door het tonen van een rapper die rapt of zingt dat hij “integriteit” van een verzekeringsmaatschappij verwacht. Adverteerder draagt hiermee een algemene boodschap uit die weergeeft welke maatschappelijke uitgangspunten zij als verzekeraar nastreeft. De gemiddelde consument zal de uiting ook aldus begrijpen. De voorzitter ziet geen aanleiding te oordelen dat de reclame-uiting onjuist is of misleidend omdat adverteerder mogelijk in het verleden – zoals klager stelt – niet altijd integer zou hebben gehandeld. Gelet hierop wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.