De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Ariel Excel Gel. In deze commercial doet een man witte kleding met duidelijk zichtbare vlekken in een wasmachine, draait de temperatuurknop op “Koud 150“ en plaatst een houder met Ariel Excel Gel in de wasmachine. Na het wassen pakt de man de kleren uit de wasmachine. De kleren hebben dan geen zichtbare vlekken
meer. In de televisiecommercial wordt tijdens deze beelden onder meer gezegd: “Warme chocolademelk, hete sambal, een vurige date. Maar een koude was? Ontdek de nieuwe Ariel Excel Gel. Een unieke nieuwe gel die van het begin af aan ontwikkeld is om al vanaf 15 graden stralend schoon te wassen, Dus kun je je machine echt op koud zetten. Nieuwe Ariel Excel Gel wast briljant schoon al vanaf een koude 15 graden.Dat is echt briljant. 84% van de ruim 1.000 gezinnen die meededen aan de test van TNS NIPO beveelt Ariel Excel Gel aan.”
De klacht
Volgens de televisiecommercial verwijdert Ariel Excel Gel vlekken in kleding bij wassen op 15 graden Celsius. Klaagster heeft een fles van dit product gekocht, maar zelfs na drie keer wassen gaan vlekken er niet uit. Klaagster heeft gebeld met de klantenservice van adverteerder. Die vertelde haar dat Ariel Excel Gel geen vlekken verwijdert en dat de reclame “een beetje misleidend” is. Dit wasmiddel is alleen geschikt voor kleding zonder vlekken die een opfrisbeurt nodig heeft. Op grond van het voorgaande is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
Ariel Excel Gel is uitvoerig getest door middel van zogenaamde in-lab testen en uitgebreide consumentenonderzoeken waaraan steeds meer dan 200 mensen hebben deelgenomen. De in-lab testen zijn gebaseerd op de zogenoemde AISE methode en werden aangevuld met een aantal vlekken om tot een vlekkenset te komen die bestaat uit een combinatie van veel
voorkomende en moeilijk te verwijderen vlekken, gebaseerd op onderzoek dat representatief is voor West-Europa. Er zijn ook gevalideerde testen uitgevoerd met textiel van consumenten om de witheid en de algemene netheid te controleren. De conclusie van deze onderzoeken is dat Ariel Excel Gel minsten even goed presteert als concurrerende wasmiddelen en dat consumenten een erg hoge waardering voor dit product hebben bij het wassen op een lage temperatuur. De Engelse consumentenbond en het SOHIT (het Nederlands testinstituut met expertise op het gebied van textiel en wasmiddelen) ondersteunen deze conclusies. Uit onderzoek van het SOHIT blijkt dat 89% van een groep van 39 gebruikers onderschrijft dat Ariel Excel Gel briljant schoon wast op en dat men met dit product zowel op 15 als op 40 graden Celsius de was schoon kan krijgen. Adverteerder kan niet bepalen op basis van welke feiten Ariel Excel Gel in het geval van klaagster de verwachte prestaties niet heeft geleverd. Van misleiding is op grond van het voorgaande geen sprake. Adverteerder betreurt het als zijn kantenservice onjuiste informatie heeft verstrekt.
De repliek
De klacht is gebaseerd op de ervaringen van klaagster met de slabbetjes van haar zoontje met daarop yoghurt en chocoladevlekken. Klaagster heeft hiervan foto’s bijgevoegd. Na drie keer wassen waren de slabbetjes nog steeds vies. Pas bij 40 graden Celsius werden de slabbetjes schoon. Aangezien in de televisiecommercial wordt beweerd dat rode saus en grasvlekken bij een koude was worden verwijderd, is klaagster teleurgesteld.
De mondelinge behandeling
Adverteerder licht toe op welke wijze volgens de AISE methode wordt getest. Het betreft een gestandaardiseerde test. Bij praktijktesten door consumenten is 84 tot 89% tevreden over Ariel Excel Gel. Het percentage van 84% is afkomstig van een real item test door TNS NIPO.
Dit is een onafhankelijk instituut. De in de televisiecommercial getoonde vlekken worden al bij 15 graden Celsius verwijderd. Dit geldt niet voor alle vlekken. Er wordt daarom gezegd dat Ariel Excel Gel al vanaf deze temperatuur schoon wast.
Het oordeel van de Commissie
Het doel van de onderhavige reclameboodschap is om onder de aandacht van het publiek te brengen dat Ariel Excel Gel schoonwast “al vanaf een koude 15graden”. Adverteerder heeft
onder verwijzing naar de door haar genoemde onderzoeken voldoende onderbouwd dat het product vanaf deze temperatuur enige reinigende werking heeft en dat deze werking in ieder geval geldt voor de in de televisiecommercial getoonde vlekken, die zijn veroorzaakt door chocolademelk, sambal en gras. Dat het product op deze temperatuur niet alle vlekken volledig verwijdert, doet de onderhavige reclame-uiting nog niet misleidend zijn. De consument mag op grond van de commercial immers niet verwachten dat het product bij deze temperatuur alle vlekken volledig verwijdert. Van een gegarandeerd resultaat is geen sprake, terwijl in de televisiecommercial bovendien sprake is van een voor het publiek duidelijk herkenbare en in reclame voor wasmiddelen ook gebruikelijk te achten overdrijving van de prestaties van het wasmiddel (“stralend” en “briljant” schone was). De door klaagster overgelegde foto’s van slabbetjes kunnen op grond van het voorgaande niet tot het oordeel leiden dat de reclame-uiting misleidend is, nog los van het feit dat de Commissie niet kan vaststellen of deze slabbetjes normaal vervuild zijn en op 15 graden Celsius zijn gewassen met Ariel Excel Gel. De klacht kan op grond van het voorgaande niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.