De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website www.de-eilanden.nl. Daarin staat onder meer:
“REMEHA TZERRA ACE 39C CW5
(…)
€ 1395,00”
Onder de prijs is een thermostaat afgebeeld met daarbij een hand met daarin een mobiele telefoon. Rechts daarnaast is een cv-ketel afgebeeld met daarbij de naam ‘Tzerra ACE’.
Onder de afbeelding van de thermostaat staat onder meer:
“Inclusief montage en BTW
Warmwater comfort klasse: CW5
CV Vermogen 34KW
18,3 liter tapwater per minuut (ca. bij 40°C)
10,5 liter tapwater per minuut (ca. bij 60 °C)
Modulerende, energiebesparende pomp
2 jaar fabrieksgarantie
10 jaar fabrieksgarantie op de warmtewisselaar
De Remeha Tzerra staat in de schijnwerpers!
Deze cv-ketel is als beste uit de onafhankelijke test gekomen van de Consumentenbond.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager heeft naar aanleiding van de bestreden uiting een persoonlijke offerte aangevraagd. Uit deze offerte en de door klager overgeleverde correspondentie met adverteerder blijkt dat er geen thermostaat is inbegrepen bij de aanbieding en dat deze apart tegen een meerprijs kan worden aangeschaft. Kager vindt de uiting misleidend. Allereerst meent klager dat bij een cv-installatie een thermostaat hoort te worden geleverd. Daarbij vindt klager dat door de afbeelding van zowel een thermostaat als een cv-ketel de indruk wordt gewekt dat ook de thermostaat deel uitmaakt van de aanbieding.
Het oordeel van de Commissie
Bovenaan de bestreden uiting staat onder de aanhef “Remeha Tzerra Ace 39C CW5” een prijs met direct daaronder een afbeelding van een thermostaat (met daarbij een afbeelding van een mobiele telefoon in een hand) en daarnaast een afbeelding van een cv-ketel met de naam Tzerra Ace. Door deze opmaak van de uiting wordt de indruk gewekt dat zowel de thermostaat als de cv-ketel bij de prijs is inbegrepen.
De gemiddelde consument zal derhalve denken dat sprake is van een gecombineerd aanbod voor de genoemde prijs. Zoals klager onweersproken heeft meegedeeld, blijkt dit echter niet het geval te zijn.
Dit leidt tot het oordeel dat de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk is ten aanzien van de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.