De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van Koninklijke De Kuyper BV., waarin onder de aanhef “Explosion of freshness” het product G-fruit splash wordt aangeprezen.
De tekst van de advertentie luidt:
“Even lekker chillen? Probeer G-fruit splash! Een verrassend frisse cocktail op basis van onze nieuwste likeursensatie Sour Grapefruit: een smaakexplosie van sappige rode grapefruits. G-fruit splash is de perfecte cool down cocktail. Makkelijk mixen, snel splashen! www.de kuyper.com”.
Een kopie van de uiting is aan deze uitspraak gehecht.
De klacht
Uit de omschrijving van de drank lijkt het alsof men G-fruit splash zou moeten drinken om te ontspannen. Gesuggereerd wordt dat men door het drinken van G-fruit splash chillt of relaxed wordt, hetgeen in strijd is met artikel 6.1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).
Het verweer
In de uiting wordt gezegd dat als men van plan is om te chillen of als men wil relaxen of ontspannen, daarbij een frisse cocktail, zoals G-Fruit splash past. Er wordt alleen iets over de frisheid van de cocktail gezegd en niets over de gemoedstoestand van de gebruiker. De drank wordt aangeprezen als een verrassend frisse zomercocktail en er wordt op geen enkele wijze een verband gelegd met betrekking tot de ontremmende werking van alcohol als bedoeld in artikel 6.1 RVA.
Het oordeel van de Commissie
In de advertentie wordt de drank aangeprezen als een verfrissende drank die geschikt is om te drinken als men “even lekker(wil) chillen”. Niet wordt gesteld of gesuggereerd dat het drinken van deze drank een ontremmende werking heeft als bedoeld in artikel 6.1 RVA.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.