De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website van Coolblue, voor zover daarop staat:
“AEG L8FB86ES”
[…]
“V Morgen in huis”
De klacht
Volgens klager laat adverteerder op elke pagina in het bestelproces de mededeling: “Vandaag besteld, morgen in huis” zien. Pas zodra de klant alle contactgegevens heeft ingevuld, wordt door adverteerder ‘ineens’ aangegeven dat de komende dagen het busje vol zit. Hierdoor is de eerste keuze voor levering pas over een paar dagen. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat volgens hem sprake is van misinformatie, in de hoop dat de klant blijft en een latere bezorging van het betreffende product voor lief neemt.
Het verweer
Coolblue is van mening dat geen sprake is van misleidende reclame. Allereerst blijkt uit de klacht dat het betreffende product nog niet door klager besteld was, dit terwijl de mededeling luidt: “Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd”. Aan de voorwaarde voor bezorging de volgende dag, namelijk dat het product ook daadwerkelijk is besteld, is door klager niet voldaan. Daarnaast kan het in een enkel geval voorkomen dat door drukte, ondercapaciteit of andere omstandigheden een tijdvak de volgende dag ‘vol’ is. Dit wordt voorafgaand aan het voltooien van de bestelling duidelijk kenbaar gemaakt en geldt niet voor alle producten. Bij een aanprijzing kan zich een uitzonderingssituatie voordoen, daarvan is in het onderhavige geval sprake.
Het oordeel van de voorzitter
1. De klacht is gericht tegen een uiting waarin uitdrukkelijk staat: “Morgen in huis”, terwijl in werkelijkheid de bezorging van het product pas over een aantal dagen mogelijk is.
2. De gemiddelde consument zal de absolute mededeling “Morgen in huis” aldus opvatten dat de bestelling daadwerkelijk de volgende dag geleverd wordt. Weliswaar heeft adverteerder aangevoerd dat in het geval van een omstandigheid er in het bestelproces op wordt gewezen dat een bezorging de volgende dag niet mogelijk is, maar dat neemt niet weg dat in de uiting in eerste instantie een onjuiste indruk is gewekt. Gelet hierop gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de levering van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
3. Dat klager de bestelling uiteindelijk niet heeft geplaatst doet aan het voorgaande niet af.
4. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.