De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Coolblue waarin laptops worden aangeprezen. Hierbij zijn verschillende scènes te zien waarin mensen van een laptop gebruik maken, waaronder scènes van twee personen waarvan wordt gezegd: “12 uur gamen, en 24 uur gamen”.
Samenvatting van de klacht
Het is met het oog op gameverslaafden geen goed plan een laptop zo aan te prijzen.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial zijn diverse scènes te zien waarin mensen gebruik maken van een laptop, waaronder twee gamers die blijkbaar 12 respectievelijk 24 uur aan het gamen zijn. De voorzitter heeft begrip voor de bezwaren die klaagster hiertegen aanvoert, maar acht deze onvoldoende om de televisiecommercial in strijd met de Nederlandse Reclame Code te achten. Het staat adverteerder vrij te wijzen op legale gebruiksmogelijkheden van een product, ook indien dit gebruik niet verstandig kan worden geacht. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.