De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Amazon waarin door een voice-over onder meer wordt gezegd: “Michael doet zijn decemberinkopen op tijd en voordelig op Amazon.nl. Zodat hij in december alle tijd heeft om de coole oom te zijn. Hij geeft de allerbeste cadeaus. En hij heeft een hagedis,” Bij deze laatste woorden is te zien hoe de man die in de televisiecommercial centraal staat, gaat zitten met een ‘hagedis’ in zijn armen.
Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door klager
Er wordt weliswaar niet gezegd dat hagedissen bij Amazon besteld kunnen worden maar die suggestie is er wel. Dit wekt bij de één verontwaardiging en bij de ander nieuwsgierigheid op om te kijken wat er online aan levende dieren te koop is. Amazon heeft het in de commercial over de “coole oom”. Door een verband te leggen tussen de eigenschap ‘cool’ en de hagedis lijkt het normaal om een tropisch reptiel in huis te hebben. Adverteerder promoot hiermee het houden van en het handelen in wilde dieren. Daarmee geeft zij een verkeerd signaal af in een tijd dat men de handel in wilde dieren juist aan banden willen leggen en zelfs wil verbieden.
Het oordeel van de voorzitter
1) De televisiecommercial is bedoeld om de aandacht te vestigen op de mogelijkheid bij adverteerder cadeaus te bestellen in verband met de decembermaand. Hierbij wordt gesproken over een “coole oom”. Vervolgens wordt over deze persoon gezegd: “En hij heeft een hagedis.” In de televisiecommercial is te zien hoe de persoon gaat zitten met een groot dier in zijn armen. Uit de televisiecommercial volgt niet dat dit dier via Amazon is gekocht of dat men via Amazon een dergelijk dier kan bestellen. Het dier wordt ook niet als cadeau aan anderen gegeven. Voor zover desalniettemin in de commercial enige suggestie ligt besloten dat het dier via Amazon is gekocht, gaat de voorzitter ervan uit dat de gemiddelde consument zal begrijpen dat dit niet mogelijk is. Een levende hagedis of leguaan is geen product dat men als pakketpost bij Amazon kan bestellen.
2) De voorzitter heeft begrip voor de ethische bezwaren die klager aanvoert tegen het feit dat een hagedis of leguaan in verband wordt gebracht met een persoon die als ‘cool’ wordt omschreven. Dit is echter onvoldoende om te oordelen dat in de televisiecommercial verboden of anderszins ontoelaatbaar huisdierenbezit wordt aangeprezen. Verder acht de voorzitter het ook niet aannemelijk dat deze reclame-uiting ertoe zal leiden dat mensen zullen besluiten een hagedis of leguaan als huisdier te gaan houden. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.