De bestreden reclame-uiting
Het betreft de door Samsung per e-mail aan klager toegezonden nieuwsbrief, meer specifiek de daarin opgenomen aanbieding van de Galaxy Tab S2 met cashback.
In de uiting staat, voor zover hier relevant:
“Geniet van urenlang lezen, kijken en surfen op de Galaxy Tab S2. (…) Koop ‘m nu en ontvang € 50 cashback.
Ontdek de Galaxy Tab S2 ?” (link)
In de afbeelding die in de uiting is opgenomen staat: “€ 50 cashback”.
De klacht
Toen klager de door hem gekochte Galaxy Tab S2 tablet via adverteerders website wilde registreren om in aanmerking te komen voor de cashback, bleek registratie niet mogelijk te zijn omdat de tablet een verkeerd nummer had. Bij navraag bij Samsung Nederland werd klager (uiteindelijk) meegedeeld dat de cashbackactie alleen gold indien de tablet in België of Luxemburg was gekocht. Deze voorwaarde wordt volgens klager nergens in de nieuwsbrief vermeld. De link in de uiting leidt naar een Belgische webpagina van Samsung, maar dit hoeft geen belemmering te zijn om gebruik te maken van de actie. Klager stelt dat hij eerder aan een cashbackactie heeft deelgenomen die via de Belgische website liep.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
De nieuwsbrief die klager heeft ontvangen is verzonden door de Belgische Samsung vestiging aan haar klanten met een (door hen opgegeven) woonadres in België. Klager heeft zich kennelijk ingeschreven voor de nieuwsbrief van de Belgische Samsung vestiging en heeft daarbij een woonadres in België opgegeven. De nieuwsbrief bevat aanbiedingen die alleen in België van kracht zijn. Dit wordt uitgelegd in de actievoorwaarden op de informatiepagina, waarnaar in de nieuwsbrief wordt gelinkt: “Deze promotie is alleen geldig indien u de Galaxy Tab S2 hebt gekocht in België of Luxemburg”. Op de informatiepagina is bovendien een lijst opgenomen van deelnemende winkels en modelcodes, welke lijst alleen Belgische winkels en Belgische modellen bevat. Nu er geen enkel raakvlak is met Nederland, zou de Nederlandse Reclame Code Commissie deze zaak niet in behandeling moeten nemen. Bovendien is de klacht ongegrond, aldus Samsung.
De repliek
Klager betwist een Belgisch woonadres te hebben opgegeven, zoals Samsung veronderstelt. Klager heeft zich met diverse producten bij Samsung ingeschreven en heeft daarbij zijn eigen Nederlandse woonadres vermeld. Klager voert verder aan dat uit de nieuwsbrief niet blijkt dat deze door de Belgische Samsung vestiging zou zijn verstuurd. Onderaan de e-mail waarmee de nieuwsbrief is toegestuurd, staat immers: “Je ontvangt deze e-mail van Sam-sung Electronics Benelux B.V. namens Samsung Electronics Europe (Samsung Electronics (UK) Ltd)”. En de kop van de e-mail noemt als afzender: “news@eu.my-samsung.com”. Uit de in de e-mail gebruikte (Nederlandse) taal kan ook niet worden afgeleid dat de uiting niet voor Nederlandse consumenten is bedoeld.
Klager handhaaft zijn klacht dat in de nieuwsbrief niet duidelijk wordt gemaakt dat de actie is bestemd voor Belgische inwoners die bij een Belgisch bedrijf een Belgische uitvoering van de tablet hebben aangeschaft. Op de lijst van aan de actie deelnemende winkels, die op de website staat, zijn de winkels met hun logo afgebeeld. Aan het logo van bijvoorbeeld Coolblue en Electronic Partner kan niet worden afgelezen of de winkels Belgisch of Nederlands zijn, of dat alleen de Belgische vestigingen meedoen.
Nu Samsung in de reclame-uiting niet duidelijk maakt dat de aanbieding voor een specifieke (Belgische) doelgroep is bestemd, is de uiting onduidelijk en om die reden misleidend.
De dupliek
Het beheer van de gegevens van consumenten en de verzending van nieuwsbrieven wordt uitgevoerd door het Europese hoofdkantoor van Samsung (Samsung Electronics (UK) Ltd). Uit privacyoverwegingen kunnen de lokale vestigingen niet bij deze persoonsgegevens. De nieuwsbrieven worden verzonden door het Europese hoofdkantoor op verzoek van een specifieke vestiging aan de gebruikers die zijn geregistreerd onder die specifieke vestiging.
Belgische klanten konden daadwerkelijk bij aanschaf van een Galaxy Tab S2 tablet de in de nieuwsbrief aangekondigde cashback van € 50 ontvangen. Via één klik op de hyperlink in de nieuwsbrief wordt de informatiepagina bereikt waarop alle voorwaarden voor de cashbackactie worden vermeld.
Samsung meent dat geen sprake is van misleiding, maar zegt toe, om vergelijkbare misverstanden in de toekomst te voorkomen, met de Belgische vestiging te overleggen over een verduidelijking in haar nieuwsbrieven.
Het oordeel van de Commissie
1. De klacht betreft een door klager op zijn Nederlandse e-mailadres (eindigend op casema.nl) ontvangen nieuwsbrief van “Samsung Electronics Benelux B.V.”, welk bedrijf gevestigd is op Schiphol. Gelet hierop zal de Commissie de klacht inhoudelijk beoordelen.
2. In de uiting wordt € 50,- cashback aangeboden bij aanschaf van de Galaxy Tab S2: “Koop ‘m nu en ontvang € 50 cashback”. Vast is komen te staan dat de cashbackactie alleen geldt indien de Galaxy Tab S2 in België of Luxemburg is gekocht en niet indien deze tablet in Nederland is aangeschaft. Dit betreft een belangrijke beperking van het aanbod, waarop de gemiddelde consument niet zonder meer bedacht behoeft te zijn. Uit de afzender van de nieuwsbrief (Samsung Electronics Benelux B.V.) en de gebruikte Nederlandse taal valt immers niet af te leiden dat de actie niet in Nederland geldt. Ook acht de Commissie niet aannemelijk gemaakt dat de nieuwsbrief alleen naar Belgische adressen is gestuurd, zoals Samsung stelt. Klager heeft de nieuwsbrief op een Nederlands adres ontvangen, en Sam-sung heeft op geen enkele wijze aannemelijk gemaakt dat is uitgesloten dat de nieuwsbrief ook naar andere niet-Belgische adressen is verzonden.
3. De beperking van het actieaanbod tot een in België of Luxemburg gekochte Galaxy Tab S2 is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over de aanschaf van de tablet te nemen. De consument moet daarom in de uiting zelf, en niet voor het eerst in elders opgenomen voorwaarden, op deze informatie attent worden gemaakt, om te voorkomen dat hij op het verkeerde been wordt gezet over de inhoud en de reikwijdte van de actie. Van de vereiste duidelijke informatieverschaffing is naar het oordeel van de Commissie geen sprake. In de uiting is geen enkel voorbehoud of verwijzing naar voorwaarden opgenomen. Weliswaar bevat de uiting een link die volgens Samsung leidt naar een informatiepagina waarop onder meer de actievoorwaarden staan, maar de tekst van de link “Ontdek de Galaxy Tab S2” maakt dit niet duidelijk. De gemiddelde consument zal de verwijzing zo begrijpen dat wordt verwezen naar informatie over het apparaat, maar niet naar beperkingen van het aanbod.
4. Gelet op het voorgaande ontbreekt in de uiting essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over een transactie. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.