De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website van Coolblue voor zover daarop een Samsung Galaxy A6 werd aangeboden met in een rood blok de mededeling “Geheugenkaart cadeau”.
De klacht
Klager heeft naar aanleiding van de uiting een Samsung Galaxy A6 bij adverteerder besteld. Na de ontvangst bleek er geen geheugenkaart bij het product te zijn geleverd. Uit navraag bij adverteerder bleek dat men deze geheugenkaart bij Samsung moet opvragen. Dit blijkt niet duidelijk uit de uiting. Men blijkt het rode blok met de mededeling “Geheugenkaart cadeau” te moeten aanklikken voor deze informatie. Klager voelt zich door het voorgaande misleid.
Het oordeel van de voorzitter
Op zichzelf genomen staat niet ter discussie dat klager recht heeft op een geheugenkaart wegens de aankoop van een Samsung Galaxy A6. Dat klager deze geheugenkaart bij de fabrikant Samsung dient op te vragen, is naar het oordeel van voorzitter geen informatie die zo essentieel is dat deze al uitdrukkelijk in de bestreden reclame-uiting had dienen te worden vermeld. Overigens staat in de uiting (in een gedeelte dat niet door klager is overgelegd) dat men de gratis geheugenkaart ontvangt “van Samsung” hetgeen in de actievoorwaarden nader wordt toegelicht. De actievoorwaarden worden in de uiting genoemd in de vorm van een link. Nu van misleiding geen sprake is, wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.