De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in het Limburgs Dagblad waarin onder meer reclame wordt gemaakt voor de Toyota Yaris Cool. In de advertentie staat onder de foto van een blauwe Toyota Yaris met vier portieren onder meer: “De compacte Yaris Cool tijdelijk onder de € 10.000,- net als de AYGO. (…) We laten de slooppremie oplopen tot wel € 2.000,- zodat de Yaris Cool met airco geen € 11.500,- maar slechts € 9.500,-* hoeft te kosten.” De asterisk achter laatstgenoemd bedrag verwijst naar de volgende tekst: “Vraag naar de voorwaarden. Prijzen inclusief BTW, exclusief kosten rijkaar maken en verwijderingsbijdrage. Wijzigingen voorbehouden.”
De klacht
Voor een vijfdeurs uitvoering van de Toyota Yaris is men € 600,– bovenop de in de advertentie genoemde prijs verschuldigd. Voor de kleur blauw dient men nog eens € 500,– bij te betalen. De in de advertentie getoonde auto is dus in totaal € 1.100,– duurder dan het aanbod. Nu het prijstechnische aanbod niet in overeenstemming is met de getoonde afbeelding, is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
Het was niet de bedoeling van adverteerder dat de afgebeelde Toyota Yaris als onderwerp van de beschrijving in de advertentie zou worden genomen. De vermelde prijs is de prijs voor het basismodel, en de klant wordt verwezen naar de voorwaarden voor de prijs van de uitvoering van zijn keuze. Om die reden eindigt de tweede zin ook met de woorden: “hoeft te kosten”. Van misleiding is geen sprake, nu geen specifieke koppeling wordt gemaakt tussen de getoonde uitvoering en de prijs. Adverteerder past desalniettemin de advertentie aan om toekomstige misverstanden te voorkomen.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat, indien in een advertentie een product wordt aangeprezen en die aanprijzing vergezeld gaat van een afbeelding van een product, die illustratie volstrekt hetzelfde product dient weer te geven als hetgeen in de omschrijving wordt geadverteerd. De Commissie verwijst in dit verband naar de Algemene Aanbevelingen sub i van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu vaststaat dat een duurdere uitvoering van de Toyota Yaris is afgebeeld (een blauwe vijfdeurs uitvoering) dan waarop de tekst van de advertentie betrekking heeft (het driedeurs basismodel in een basiskleur), heeft adverteerder gehandeld in strijd met de Algemene Aanbeveling sub i. Dit impliceert tevens dat adverteerder geen juiste informatie heeft verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC, te weten de uitvoering. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. De verwijzing in de advertentie naar de voorwaarden van adverteerder doet hier niet aan af. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.