De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door klaagster ontvangen mailing gericht ‘Aan de bewoner(s) van dit adres’. De mailing bevindt zich in een gesloten, blauwe vensterenvelop en op de voorzijde van die envelop is behalve “Port Betaald Port Payé Pays-Bas” en het logo van postnl vermeld: “Belastingvoordeel”. Op de achterzijde staat: “Coolsingel 215, 3012 AG Rotterdam”.
De klacht
De envelop is uitgevoerd in ‘belastingblauw’, heeft hetzelfde formaat en venster als de blauwe enveloppes van de Belastingdienst en het gebruikte lettertype lijkt identiek aan dat van de Belastingdienst. Gesuggereerd wordt dat het een bericht van de Belastingdienst betreft. Klaagster vindt dit zeer misleidend, met name voor oudere mensen.
Het verweer
Adverteerder heeft gebruik gemaakt van een blauwe kleur, omdat zij haar klanten wil wijzen op een belastingvoordeel bij aanschaf van een gehoorapparaat. De kleur en lay-out aan de buitenzijde van de mailing zijn niet identiek aan die van de Belastingdienst, omdat dit niet is toegestaan.
Adverteerder betreurt de reactie van klaagster. Zij ontving ook geheel andere reacties.
Het oordeel van de Commissie
In artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) is bepaald:
“Reclame dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn, door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd”. Aan dit vereiste is alleen voldaan indien het publiek zonder moeite kan vaststellen of een bepaalde uiting reclame is.
Naar het oordeel van de Commissie kan in het onderhavige geval eerst na opening van de envelop en derhalve na genomen tijd en moeite worden vastgesteld dat het om een reclame-uiting gaat. De Commissie acht het aannemelijk dat velen bij ontvangst van de envelop zullen menen dat het post van de Belastingdienst betreft; er is onmiskenbaar aangehaakt bij de bekendheid van de blauwe belastingenveloppen. In elk geval is de Commissie van oordeel dat voor de gemiddelde consument uit de envelop op zichzelf niet voldoende duidelijk blijkt dat het om een reclame-uiting gaat.
Gelet op het bovenstaande is de bestreden uiting in strijd met artikel 11.1 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 11.1 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.