De bestreden uiting
Het betreft een sleutelhanger/flesopener, bevestigd aan bij de kledingzaak Cool Cat verkrijgbare herenshorts. De voorzijde bevat een cartooneske afbeelding van het hoofd en bovenlichaam van een vrouw tot en met haar borsten en de tekst:
“OPEN UP
B TCH”, waarbij tussen de B en de T een ster staat.
Op de achterzijde staat onder meer:
“FEEL FREE
TO ABUSE
M ”, waarbij achter de “M” een ster staat. Rechts van deze mededeling staat, te lezen van beneden naar boven: “FACEBOOK.COM/COOLCAT” en “COOLCAT”.
De klacht
De sleutelhangers/flesopeners hangen wel op “volwassen” herenbroeken, maar er zijn veel jonge jongens die de betreffende s en xs maten passen. De tekst en aard van de sleutelhangers/flesopeners zijn zeer vrouwonvriendelijk en zetten aan tot geweld tegen vrouwen. De uiting bevat een verkeerde boodschap aan jongens en mannen, maar ook aan meisjes die de uiting zien of in handen krijgen.
Klaagster en vele ouders vinden de uiting onaanvaardbaar.
Het verweer
De Commissie is niet bevoegd om de onderhavige klacht te behandelen. De sleutelhanger/flesopener is een onderdeel van het product (een herenshort) en geen reclame-uiting.
Voor zover de Commissie de uiting wel mocht beoordelen, is er geen sprake van strijd met de algemene regels van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Cool Cat formule is al sinds 1979 zeer populair onder haar doelgroep, mede doordat Cool Cat af en toe, zoals ook in dit geval, provoceert. De afbeelding en tekst op de flesopener zijn duidelijk bedoeld als grap en moeten met een knipoog worden gezien. De sleutelhanger is wellicht uitdagend, maar blijft in het licht van wat onder de NRC toelaatbaar wordt geacht en hetgeen waarmee jongeren vandaag de dag worden geconfronteerd, binnen de grenzen van de goede smaak, het fatsoen en de goede zeden.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie acht zich bevoegd om de bestreden sleutelhanger/flesopener te beoordelen. Naar haar oordeel dient deze te worden aangemerkt als reclame in de zin van artikel 1 NRC. De Commissie overweegt daartoe het volgende.
Door de vermeldingen “FACEBOOK.COM/COOLCAT” en “COOLCAT” worden direct, althans indirect goederen van Coolcat aangeprezen door verweerder of ten behoeve van verweerder. Dit gebeurt in elk geval systematisch, nu de uiting is bevestigd aan kennelijk meer dan één herenshort.
De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen en/of de goede zeden.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. De Commissie volstaat ermee te beoordelen of naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare worden overschreden, mede gelet op het publiek dat door de uiting wordt bereikt.
De Commissie neemt als uitgangspunt dat het publiek dat door de uiting wordt bereikt deels uit jongeren bestaat, reeds omdat in het verweer wordt verwezen naar “hetgeen waarmee jongeren vandaag de dag worden geconfronteerd”.
De Commissie acht de uiting, met name gezien de teksten:
“OPEN UP
B TCH”, waarbij tussen de B en de T een ster staat en
“FEEL FREE
TO ABUSE
M ”, waarbij achter de “M” een ster staat, in combinatie met de afbeelding van een vrouwenfiguur dermate vrouwonvriendelijk dat -mede gelet op het jonge publiek dat door de uiting wordt bereikt- de uiting in strijd is met de goede smaak als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dat de uiting humoristisch is bedoeld, leidt niet tot een ander oordeel.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 2 NRC. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.