De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.bamigo.coml/gratis-scheren. Daar staat:
“Nu bij je bestelling: Gratis luxe scheerset van Windmill Shaving. Afhankelijk van de grootte van je bestelling krijg je ook nog eens tot 11 naleveringen van 4 scheermesjes!
Hoe werkt het?
Het is simpel. Plaats jouw bestelling op Bamigo.com en ontvang automatisch een voucher met unieke code per e-mail. Deze kun je vervolgens verzilveren op de website van Windmill Shaving. Aan de hand van de grootte van je bestelling krijg je een van de volgende vouchers:
Voucher A: Bij besteding tot €75,- : Je krijgt gratis een luxe scheerset ter waarde van €17,50.
Voucher B: Bij besteding tussen €75,- en €100,- : Je krijgt gratis een luxe scheerset met 5 naleveringen van 4 scheermesjes ter waarde van €80,-.
Voucher C: Bij besteding vanaf €100,- : Je krijgt een luxe scheerset met 11 naleveringen van 4 scheermesjes ter waarde van €150,-.”
Naast de tekst staat afgebeeld wat je voor voucher A,B en C krijgt, respectievelijk een scheerset, een scheerset + 5 X 4 scheermesjes en een scheerset + 11 X 4 scheermesjes.
Vervolgens staat er:
“Bij Windmill Shaving kun je periodiek scheermesjes ontvangen. De frequentie kun je zelf aangeven. Na de gratis leveringen ontvang je nieuwe scheermesjes voor €12,50 per levering. Dit gaat via automatische incasso. Als je tevreden bent kun je dus de periodieke leveringen gewoon laten doorlopen.
Is het toch niets voor jou? Keep Cool! Je kunt op elk gewenst moment de leveringen stopzetten. Windmill Shaving zal je per email informeren wanneer de gratis leveringen gaan stoppen. Via deze email kun je aangeven of je de levering van scheermesjes wilt stoppen.
[…]
Actievoorwaarden
De uitgebreide actievoorwaarden vind je hier.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat daar volgens hem niet duidelijk uit blijkt dat, wanneer je de voucher voor het geschenk inwisselt, je daarbij direct een abonnement van €12,50 per maand afsluit (waarvoor een incassomachtiging moet worden gegeven) voor “naleveringen” van scheermesjes.
Het verweer van Bamigo en Windmill
De verweren van Bamigo en Windmill worden als volgt samengevat.
Wanneer je op Bamigo een bestelling plaatst, krijg je een gratis scheerset met eventuele gratis leveringen van scheermesjes, afhankelijk van de grootte van je bestelling. Na deze gratis leveringen kun je de leveringen blijven ontvangen tegen betaling. Mocht je hier geen interesse in hebben, dan kun je de automatische leveringen op elk moment pauzeren of stoppen. Bamigo en Windmill wijzen op de passage “Bij Windmill Shaving kun je periodiek scheermesjes ontvangen. De frequentie kun je zelf aangeven. Na de gratis leveringen ontvang je nieuwe scheermesjes voor €12,50 per levering. Dit gaat via automatische incasso. Als je tevreden bent kun je dus de periodieke leveringen gewoon laten doorlopen. Is het toch niets voor jou? Keep Cool! Je kunt op elk gewenst moment de leveringen stopzetten. Windmill Shaving zal je per email informeren wanneer de gratis leveringen gaan stoppen. Via deze email kun je aangeven of je de levering van scheermesjes wilt stoppen” en benadrukken dat de klant dus nooit ergens aan vast zit. Om verwarring te voorkomen, stuurt Windmill daarbij aan iedere klant een e-mail wanneer de leveringen bijna stoppen, met de mededeling dat de klant betaalde leveringen gaat ontvangen. Ook biedt Windmill in dezelfde e-mail de mogelijkheid om de leveringen te stoppen. Als een klant geen interesse heeft hoeft hij dus nooit betaalde leveringen te ontvangen, aldus Bamigo en Windmill. Mocht de klant toch ongewenst een betaalde nalevering ontvangen, dan kan hij deze retourneren om het bedrag terug te krijgen. Dit staat volgens Bamigo en Windmill duidelijk vermeld op de pagina met algemene voorwaarden.
Het oordeel van de Commissie
Tussen partijen staat niet ter discussie dat er bij het inwisselen van voucher B of C een overeenkomst (tot wederopzegging) wordt afgesloten.
In de uiting staat: “Voucher B: Bij besteding tussen €75,- en €100,- : Je krijgt gratis een luxe scheerset met 5 naleveringen van 4 scheermesjes ter waarde van €80,-.
Voucher C: Bij besteding vanaf €100,- : Je krijgt een luxe scheerset met 11 naleveringen van 4 scheermesjes ter waarde van €150,-.”
Uit deze tekst noch uit de afbeeldingen ernaast blijkt dat er bij het inwisselen van deze vouchers een abonnement wordt afgesloten. De Commissie merkt daarbij op dat de gemiddelde consument bij het inwisselen van een voucher – een waarde- of tegoedbon – in het algemeen niet zal verwachten dat hij of zij bij de inwisseling hiervan een abonnement afsluit. Deze verwachting blijkt in dit geval niet te kloppen.
De alinea eronder neemt deze onjuiste verwachting onvoldoende weg. Daar staat: “Bij Windmill Shaving kun je periodiek scheermesjes ontvangen. De frequentie kun je zelf aangeven. Na de gratis leveringen ontvang je nieuwe scheermesjes voor €12,50 per levering. Dit gaat via automatische incasso. Als je tevreden bent kun je dus de periodieke leveringen gewoon laten doorlopen.”
Hoewel in deze alinea de prijs van de naleveringen wordt gemeld en de wijze waarop deze bedragen worden geïnd (door automatische incasso), blijkt volgens de Commissie onvoldoende duidelijk dat er met het inwisselen van de voucher automatisch een abonnement wordt afgesloten. De tekst “Bij Windmill Shaving kun je periodiek scheermesjes ontvangen” kan zo worden opgevat dat je, nadat je de voucher hebt ingewisseld en de gratis geschenken hebt ontvangen, kunt kiezen of je een ‘scheermesjes-abonnement’ wil. In werkelijkheid is het abonnement dan al afgesloten, en is er bij het inwisselen van voucher B of C al toestemming gegeven voor de automatische incasso door een betaling van €0,01 (hetgeen uit de actievoorwaarden blijkt). Door de manier waarop het aanbod gepresenteerd wordt, kan het de gemiddelde consument ontgaan waar hij mee instemt.
Blijkens het voorgaande is sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie (in dit geval, dat de inwisseling van de voucher tot gevolg heeft dat
men een abonnement afsluit) als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.