De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame van Etos met een aanbieding van verschillende geuren.
In de uiting wordt de volgende tekst uitgesproken:
“De sterren van deze kerst zijn de topgeuren bij Etos.
Je krijgt nu heel veel korting op de meest gewilde geuren, zoals Jean Paul Gaultier femme, nu met 10 euro korting, Davidoff Cool Water Women met maar liefst 17 euro korting en Issey Miyake L’eau D’Issey homme, ook met 17 euro korting.
Kom dus snel naar Etos”.
Terwijl deze tekst wordt uitgesproken, komt in vrij hoog tempo een groot aantal verschillende geuren, waaronder de drie genoemde, in beeld langs. Op het moment
dat de in de aanbieding zijnde geuren worden genoemd, vertraagt het tempo waarin de geuren voorbijkomen, zodat de bewuste drie geuren duidelijk in beeld zijn, met vermelding van de prijs en de inhoud van het flesje.
De klacht
Er komen veel bekende geuren in beeld, maar anders dan gesuggereerd wordt, zijn deze niet allemaal in de aanbieding. Gelet hierop is de uiting misleidend. Bovendien zijn de meeste geuren bij Etos alleen in flesjes met een kleine inhoud verkrijgbaar, bijvoorbeeld 25 ml.
Het verweer
De uiting bevat geen onjuiste informatie. Duidelijk is te zien dat niet alle geuren zijn afgeprijsd. Dit wordt ook duidelijk gezegd. Van misleiding is dan ook geen sprake. Voorts is in de uiting duidelijk te zien hoeveel ml. de parfumflesjes bevatten. De in de aanbieding zijnde flesjes bevatten respectievelijk 20 ml, 50 ml en 75 ml en deze zijn bij
Etos ook werkelijk verkrijgbaar. Gelet op het vorenstaande is van strijd met de Nederlandse Reclame Code geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
Uit de uiting blijkt voldoende duidelijk dat niet alle in beeld verschijnende geuren in de aanbieding zijn, maar alleen de drie geuren die in de uiting worden genoemd en langer in beeld zijn, omdat op het moment dat zij langskomen het tempo, waarin de geuren in beeld voorbij schuiven, enigszins vertraagt. Alleen bij deze drie geuren wordt ook de aanbiedingsprijs vermeld, evenals de inhoud van het flesje.
Hierdoor is het, naar het oordeel van de Commissie, voor de gemiddelde consument duidelijk welke geuren in de aanbieding zijn.
Gelet op het vorenstaande acht zij de klacht ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.