a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2020/00529

Datum:

10-12-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

Het betreft een televisiereclame van Koopjedeal, uitgezonden op 16 oktober 2020. Daarin zegt de voice-over:

“Nu op koopjedeal.nl: 50 3-laags mondkapjes, vanaf slechts € 14,99. Let op: dringend advies”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager vindt de mededeling “Let op: dringend advies” misleidend en voert hiertoe het volgende aan.

Deze mededeling komt over als een overheidsboodschap zoals ’let op: geld lenen kost geld’.

Het gaat in dit geval van mondkapjes ook wel om een overheidsboodschap, maar op een andere manier dan bij financiële producten. Naar klagers mening wordt vanuit commercieel belang misbruik gemaakt van de huidige “corona-omstandigheden” en de angst bij mensen.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De overheid adviseert ons, als bevolking, dringend om mondkapjes te gaan dragen. Dit advies is in de bestreden reclame opgenomen. Nergens is vermeld dat het gaat om een plicht. Naar de mening van adverteerder is voldoende duidelijk dat er sprake is van een dringend advies en niet van een plicht. Van strijd met de wet of de richtlijnen van de overheid is geen sprake, aldus adverteerder.  

 

Het oordeel van de Commissie

Zoals adverteerder bij verweer heeft meegedeeld en klager -naar de Commissie uit de klacht begrijpt- erkent, is er door de overheid, in verband met het coronavirus Covid-19, een “dringend advies” gegeven om (op bepaalde plaatsen) een mondkapje te dragen. Overigens geldt er sinds 1 december 2020 een verplichting om (op bepaalde plaatsen) een mondkapje te dragen. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de mededeling “dringend advies” in de bestreden uiting (kunnen) plaatsen in de context van vorenbedoeld “dringend advies” van de overheid. Noch het feit dat noch de wijze waarop adverteerder in dit geval naar dat advies verwijst, leidt tot het oordeel dat de televisiereclame in strijd is met de Nederlandse Reclame Code (NRC). Meer in het bijzonder wordt niet zonder te rechtvaardigen redenen geappelleerd aan gevoelens van angst als bedoeld in artikel 6 NRC. 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist. 

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken