a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2021/00198

Datum:

28-07-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een brochure van Loberon, met op de voorkant in een rood-bruingekleurde cirkel de vermelding “Gratis verzending* Slechts t/m 30-3-2021, code zomer 21 (*zie pag.2)”.
Op pagina 2 van de brochure staat dezelfde mededeling in de roodbruine cirkel, en tevens, in de linker kolom, de tekst: “* Bij een bestelling vanaf €50,-. Niet geldig in combinatie met andere acties.”

 

De klacht

Klaagster had een bestelling geplaatst met een waarde van €398,-. Om de bestelling te laten thuisbezorgen moest zij €59,95 betalen. Toen zij hierover uitleg vroeg aan de klantenservice van adverteerder, werd haar gemeld dat zij deze kosten moest betalen omdat het om een groot item ging, dat niet met DHL, maar met een (ander) transportbedrijf verzonden moest worden, en dat dit in de algemene voorwaarden staat. Klaagster vond in de algemene voorwaarden, onder punt 4 het volgende: “Voor grote goederen met dit kenmerk [een symbool met de vorm van een vrachtwagentje] berekenen wij verzendkosten per afleveradres van €89,95 naast de verzendkosten.” Dat klaagster een lager bedrag (€59,95) diende te betalen kwam omdat zij coronakorting kreeg. Klaagster vindt de mededeling “Gratis verzending” misleidend.     

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Volgens adverteerder is er een verschil tussen verzend- en transportkosten. Adverteerder neemt de klacht serieus maar is niet bereid om op basis van één klacht de tekst op de website aan te passen.

 

Het oordeel van de voorzitter

Op de voorkant van de folder staat “Gratis verzending*”. Niet weersproken is dat klaagster voor de verzending van haar bestelling €59,95 moest betalen, en dat dit in de algemene voorwaarden van adverteerder is opgenomen.

Dat er voor het transport van bepaalde grote items extra bijbetaald moet worden, is informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. Omdat deze informatie uitsluitend in de algemene voorwaarden wordt vermeld, is de voorzitter van oordeel dat sprake is van het te laat vermelden van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Daarbij ligt het niet voor de hand dat de gemiddelde consument informatie over transportkosten zal opzoeken, nu in de uiting staat dat de verzending gratis is, althans dat dit geldt boven een bepaald bedrag. Dit suggereert immers onmiskenbaar dat voor de bezorging in het geheel geen kosten in rekening zullen worden gebracht. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken