a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2019/00507

Datum:

21-08-2019

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanbieding van een 4-pack Grolsch of Kornuit bier die gebruikers van de Smaakmakers app van DekaMarkt op het scherm zien als een speciaal voor hen (“Exclusief voor jou”) bedoelde weekaanbieding.

 

Samenvatting van de klacht zoals deze na verdere toelichting luidt

Klager heeft in de Smaakmakers app een op hem gerichte aanbieding van bier ontvangen, hoewel hij in zijn profiel als geboortedatum 1 februari 2002 heeft opgegeven en hij volgens deze opgave dus minderjarig is.

 

Samenvatting van het verweer zoals dit na verdere toelichting luidt

De Smaakmakers app is het spaarprogramma van DekaMarkt. Gebruikers van deze app (‘smaakmakers’) ontvangen wekelijks 4 aanbiedingen die speciaal voor hen geselecteerd zijn naast de reguliere weekaanbiedingen in de gewone folder van adverteerder. Bij het aanmelden voor de app wordt de leeftijd gevraagd omdat een jarige smaakmaker een extra cadeau krijgt. Hier zitten verder geen controles achter. Adverteerder is met de huidige techniek niet in staat onderscheid te maken in persoonlijke aanbiedingen. Iedereen die zich voor de app aanmeldt, krijgt dezelfde aanbiedingen te zien, ongeacht leeftijd, voorkeuren en interesses. Bij artikelen die alcohol bevatten, wordt het NIX18 logo weergegeven. Adverteerder zal de tekst ‘Exclusief voor jou’ wijzigen in ‘Exclusief voor Smaakmakers’ en daarnaast onderzoeken of het mogelijk is een leeftijdscheck in te bouwen op het moment dat iemand zich aanmeldt voor de Smaakmakers app. Adverteerder verwacht dat dit aan het einde van het jaar zal zijn afgerond, maar dat de implementatie pas in de loop van eerste helft van 2020 zal plaatsvinden. Het betreft een technische aangelegenheid waar met zorg naar gekeken moet worden. De bezorger heeft overigens duidelijke instructies en weet dat hij om een ID moet vragen indien een bestelling alcoholproducten bevat.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  In deze zaak gaat het om een aanbieding die speciaal is geselecteerd voor gebruikers van de Smaakmakers app en die blijkbaar ook uitsluitend door hen op het scherm van hun telefoon of tablet kan worden gezien. De reclame richt zich in feite tot elke individuele persoon die zich voor deze app heeft aangemeld. Adverteerder is, doordat zij de gebruikers bij de aanmelding (in het kader van het aanmaken van een profiel) om hun leeftijd vraagt, feitelijk in staat te beoordelen of een bepaalde gebruiker minderjarig is. Zij houdt bij het doen van aanbiedingen evenwel geen rekening met de leeftijd. Gevolg hiervan is dat klager, die volgens de bij zijn aanmelding opgegeven geboortedatum minderjarig zou zijn, in dit geval een op hem gerichte aanbieding voor alcoholhoudende drank heeft ontvangen. Aldus is sprake van reclame voor alcoholhoudende drank die specifiek tot een minderjarige is gericht, als bedoeld in artikel 10 Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) 2014. Dat bezorgers volgens adverteerder de instructie hebben om een ID te vragen indien een bestelling alcoholproducten bevat en in de reclame het NIX18 logo wordt weergegeven, neemt niet weg dat de uiting op grond van het voorgaande in strijd met artikel 10 RVA 2014 is.

2)  De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij de tekst ‘Exclusief voor jou’ zal wijzigen in ‘Exclusief voor Smaakmakers’ en dat zij daarnaast een leeftijdscheck zal inbouwen op het moment dat iemand zich aanmeldt voor de Smaakmakers app. De voorzitter begrijpt dat adverteerder met dit laatste bedoelt dat minderjarigen zich niet langer zullen kunnen aanmelden voor deze app. In dat geval is echter nog niet gewaarborgd dat aanbiedingen van alcoholhoudende dranken voor smaakmakers geen minderjarigen meer zullen bereiken. Minderjarigen die zich, zoals klager, al hebben aangemeld vallen in dat geval buiten de leeftijdscheck. Wat daarvan zij, zolang adverteerder de app niet zo inricht dat aanbiedingen voor alcoholhoudende dranken bestemd voor smaakmakers geen minderjarigen bereiken, zal zij ervoor dienen te zorgen dat deze dranken worden uitgezonderd van dergelijke aanbiedingen. Gelet evenwel op de getoonde bereidheid van adverteerder om de uiting aan te passen, zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, worden gedaan voor zover nodig.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 10 RVA 2014. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken