De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor de “Dettol Hygiënische Multi-Reiniger” waarin onder meer wordt gezegd dat dit product geen geurstoffen bevat.
De klacht
Klaagster stelt, samengevat, dat de televisiecommercial misleidend is, omdat uit de informatie op de verpakking blijkt dat het product “parfums” bevat. Dit is ook duidelijk te ruiken.
De reactie van adverteerder
Er is een fout gemaakt. De televisiecommercial zal worden aangepast en adverteerder maakt haar excuses voor de vergissing.
Het oordeel van de voorzitter
Niet in geschil is dat in de televisiecommercial ten onrechte wordt gezegd dat het onderhavige product geen geurstoffen bevat. Aldus is geen juiste informatie verstrekt over de samenstelling van het product, een van de belangrijkste eigenschappen van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitter is van oordeel dat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat zij
de televisiecommercial zal aanpassen, zodat ervan kan worden uitgegaan dat deze niet meer in zijn huidige vorm zal worden uitgezonden. Om die reden zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en een aanbeveling achterwege laten.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.