De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Dettol schoonmaakdoekjes, waarin een kippenpoot als vaatdoek wordt gebruikt.
De klacht
Klager acht het gebruik van een kippenpoot als reinigingsdoek respectloos , nutteloos en zinloos voor dieren en voor mensen die kippenvlees niet kunnen betalen.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercials is te zien hoe een vrouw met een kippenpoot over een eettafel en het tafeltje van een kinderstoel wrijft waarna later beelden volgen waarin oppervlakken met Dettol Multireiniging Doekjes worden gereinigd. Dat men bedenkingen kan hebben over het in de televisiecommercial getoonde gedrag van de vrouw nu vlees in feite als een schoonmaakproduct lijkt te worden gebruikt, is onvoldoende reden om de commercial zelf ontoelaatbaar te achten.
Duidelijk is dat het gedrag wordt uitgebeeld als onhygiënisch bij wijze van tegenstelling tot het gebruik van de aangeprezen schoonmaakdoekjes. Van de televisiecommercial gaat derhalve niet de boodschap uit dat men vlees op een dergelijke wijze zou moeten gebruiken. Nu de uiting de grens van het toelaatbare niet te buiten gaat, wordt de klacht afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.