a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Dossiernr:

2020/00139

Datum:

21-04-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een gesponsord filmpje van Dettol Nederland op Instagram, met als onderwerp “6 stappen om de verspreiding te helpen stoppen van respiratoire virussen”. Meer specifiek gaat het om ‘stap 5’, die luidt: “Vermijd direct onbeschermd contact met levende dieren”. Onder in het scherm staat “Meer informatie >”.

 

De klacht

Het afraden van direct contact met levende dieren lijkt klager ongefundeerde bangmakerij.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Stap 5 van de 6 stappen om verspreiding van respiratoire virussen te helpen stoppen, betreft het vermijden van direct onbeschermd contact met levende dieren. Dit advies is gebaseerd op onder meer de aanbevelingen van het RIVM en het US Center of Disease Control & Prevention (CDC). Het RIVM stelt op haar website (op 11 maart 2020) dat het beter is geen contact te hebben met dieren wanneer je besmet bent met het coronavirus. Wie niet besmet is, kan volstaan met de algemene hygiënemaatregelen voor omgang met huisdieren, zoals handen wassen met water en zeep. Het US CDC stelt (op 18 maart 2020) op haar website onder meer: “(…) At this time, there is no evidence that companion animals including pets can spread COVID-19. However, since animals can spread other diseases to people, it’s always a good idea to wash your hands after being around animals.”

Adverteerder heeft met haar uiting bedoeld mensen te informeren en niet om ze schrik aan te jagen.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter begrijpt de klacht dat sprake is van ‘ongefundeerde bangmakerij’ zo, dat klager de uiting in strijd acht met artikel 6 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). In dit artikel is bepaald dat reclame niet zonder te rechtvaardigen redenen mag appelleren aan gevoelens van angst.

De bestreden uiting maakt deel uit van social media content van Dettol, waarin zes kort omschreven stappen worden genoemd om verspreiding van ‘respiratoire virussen’ te stoppen. In deze tijd zal bij ‘respiratoire virussen’ worden gedacht aan COVID-19 of het coronavirus. Naar het oordeel van de voorzitter heeft adverteerder met verwijzing naar aanbevelingen van het RIVM en het US CDC voldoende onderbouwd dat het vermijden van ‘direct onbeschermd contact met levende dieren’ wellicht een bijdrage kan leveren aan het tegengaan van verspreiding van het coronavirus.

Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat de bestreden uiting niet onnodig appelleert aan gevoelens van angst in de zin van artikel 6 NRC, zodat de klacht wordt afgewezen.

 

De beslissing  

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken