De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder van Dirk, voor zover daarin (bovenaan de pagina staat):
“2 HALEN = 1 BETALEN”.
Daaronder staat, naast een afbeelding van twee 6-packs Heineken (“0,0% Pilsener” en Pilsener):
“2 voor
van 8,50
4,25
Actieprijzen variëren van 4.25 – 5.25”,
en daaronder:
“Heineken Pilsener of Pilsener 0,0%
Twee 6-packs blik à 33 cl.
(M.u.v. gekoeld). Prijzen variëren.
Van 8,50 – 10,50
Prijsvoorbeeld:
Twee 6-packs pilsener 0,0%”.
Langs de rechter rand van de pagina staat:
“·Alle combinaties mogelijk ·Per combinatie kan de prijs verschillen ·Voor 2 HALEN 1 BETALEN geldt: U ontvangt 50% korting op de totaalprijs.”
Verderop in de folder staat:
“Vanish
2 pakken à 10 stuks, flacons à 200 ml of potten à 600 gram.
Van 3,98 – 16,98
Prijsvoorbeeld:
2 pakken kleurbeschermerdoekjes.”
Daaronder zijn 3 verpakkingen van verschillende Vanish-producten afgebeeld (een doosje, een pot en een flacon), met daarbij de tekst:
“2 HALEN = 1 BETALEN”
en
“2 VOOR
van 3,99
1.99
Actieprijzen variëren van 1.99 – 8.49”.
Geheel onderaan deze pagina staat (ook): “[…] ·Voor 2 HALEN 1 BETALEN en
4 HALEN, 2 BETALEN geldt: U ontvangt u 50% korting op de totaalprijs.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager maakt bezwaar tegen de uiting, omdat het volgens hem regelmatig gebeurt dat men bij de kassa meer moet betalen dan de prijs die in de aanbiedingen wordt vermeld. Klager geeft als voorbeeld dat hij voor het product Vanish € 8,48 voor één doos moest betalen. Klager heeft ter onderbouwing van zijn klacht de kassabon overgelegd, waaruit valt af te leiden dat hij voor “x 2 HEINEKEN BL 6X0,33L” € 5,25 moest betalen, en voor “1 VANISH WASM.VERSTERK” € 8,49.
Het verweer
Het verweer zal voor zover van belang zijn opgenomen in het oordeel van de Commissie.
Het oordeel van de Commissie
Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat hij bij de kassa meer heeft moeten betalen voor 2 actieproducten dan hij op basis van de folder verwachtte.
In de uiting staat op elke pagina “2 halen, 1 betalen” en dat men in de actie 50% korting op de totaalprijs ontvangt.
Bij de aanbiedingen zelf, bijvoorbeeld bij die van de 6-packs Heineken, staat op twee plaatsen dat de “actieprijzen variëren”. Daarbij worden de laagste en hoogste actieverkoopprijs genoemd (van 4,25 – 5,25). Ook worden de laagste en hoogste vaste verkoopprijs genoemd (de prijs van de producten als er geen actie is): “Van 8,50 – 10,50”. Tevens wordt expliciet het prijsvoorbeeld benoemd: “Prijsvoorbeeld: twee 6-packs pilsener 0,0%”. Bij de aanbieding van de Vanish producten is dezelfde informatie op vergelijkbare wijze weergegeven.
Naar het oordeel van de Commissie wordt voldoende duidelijk gemaakt dat bij deze actie in zijn algemeenheid geldt dat men bij de aanschaf van 2 actieproducten 50% korting ontvangt, en dat de actieprijzen kunnen variëren, afhankelijk van de vaste verkoopprijs van het betreffende artikel. Zo is de prijs van twee 6-packs pilsener in de actie € 5,25, en van twee 6-packs 0,0% Pilsener € 4,25. Nu in de uiting ook staat hoe groot de variatie in (actie)prijs is (“4,25 – 5,25”), en de prijs van € 4,25 direct naast het 6-pack 0,0% pilsener staat en expliciet wordt vermeld dat het prijsvoorbeeld betrekking heeft op twee 6-packs pilsener 0.0%, is er van misleiding geen sprake.
Dat klager voor 1 actieproduct (Vanish) € 8,49 heeft moeten betalen, maakt dit niet anders. Uit de kassabon valt af te leiden dat er, mogelijk per abuis, slechts 1 verpakking van dit Vanish-product lijkt te zijn gekocht. In de onderhavige actie (“2 halen, 1 betalen”) had klager het tweede Vanish product gratis kunnen krijgen.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.