De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding van Ariel 3in1 wasmiddelpods in de folder van Dirk van den Broek voor week 43 van 2019. Boven de afbeelding van verschillende soorten Ariel en Lenor wasmiddelen staat, voor zover hier van belang:
“Lenor of Ariel wasmiddel (…)
Alle varianten, combineren mogelijk.
Pods 11 stuks, (…)
4 VOOR
van 17.56 – 25.16 (doorgestreepte prijzen)
10.- ”.
Bovenaan de pagina waarop de aanbieding voorkomt, staat het logo van Dirk van den Broek en de tekst “Nergens voordeliger”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Dirk van den Broek biedt vier pakken met in elk daarvan 11 Ariel 3in1 pods (dus in totaal 44 pods) aan voor € 10,- en claimt daarbij “nergens voordeliger”. In dezelfde week echter biedt supermarkt Hoogvliet vier pakken met 12 Ariel pods (in totaal 48) aan voor € 9,99. Klager legt een kopie van de aanbieding van supermarkt Hoogvliet over. De claim van Dirk van den Broek “nergens voordeliger” is daarom niet juist, aldus klager.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Dirk van den Broek monitort de prijzen in de markt continu en zorgt er daarmee voor dat zij altijd de laagste prijs kan bieden aan de klant. Prijzen in de winkel worden hierop voortdurend aangepast. Omdat de folder twee weken voor verspreiding al wordt gedrukt, kan het incidenteel voorkomen dat in de folder van een concurrent een lagere prijs staat. Dirk van den Broek kan dan de prijs in haar folder niet meer aanpassen.
Klager gaat bij de aanbieding van supermarkt Hoogvliet uit van 12 Ariel pods per verpakking, terwijl in de tekst duidelijk wordt vermeld dat het 11 of 12 stuks kunnen zijn. Dirk van den Broek heeft ervoor gekozen alleen het aantal van 11 pods te noemen, omdat een verpakking altijd minimaal dat aantal bevat en niet altijd 12 stuks. In de berekening mag daarom niet worden uitgegaan van 12 pods, maar moet worden uitgegaan van 11 stuks, aldus adverteerder.
Het oordeel van de Commissie
1.
De klacht stelt aan de orde of de claim van Dirk van den Broek “nergens voordeliger” onjuist is voor zover het de aanbieding betreft van vier verpakkingen Ariel 3in1 pods voor € 10,-, gelet op de gelijktijdige aanbieding van Ariel 3in1 pods door supermarkt Hoogvliet.
De Commissie overweegt als volgt.
2.
Blijkens de tekst “pods 11 stuks” en de afbeelding van een verpakking met daarop als inhoudsvermelding het aantal “11”, bestaat de aanbieding van Dirk van den Broek uitdrukkelijk uit vier verpakkingen met in totaal 44 Ariel 3in1 pods voor de prijs van € 10,-. In de aanbieding van supermarkt Hoogvliet worden (onder andere) vier pakken pods van Lenor of Ariel aangeboden voor € 9,99, met daarbij de mededeling “alle pakken met 11-12 stuks”. Op beide afgebeelde verpakkingen Ariel 3in1 pods wordt als inhoud het aantal “12” vermeld. Bij de aanbieding van supermarkt Hoogvliet kunnen dus 48 Ariel pods voor de prijs van € 9,99 worden gekocht.
3.
Het vorenstaande leidt tot het oordeel dat de absolute claim “nergens voordeliger” onjuist is voor zover het de aanbieding van Dirk van den Broek van 4 verpakkingen Ariel 3in1 pods voor € 10,- betreft. Verder is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de onjuiste informatie in de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. In de veronderstelling dat de Ariel pods nergens voordeliger worden aangeboden, zal de consument kunnen besluiten deze bij Dirk van den Broek te kopen, terwijl hij bij Hoogvliet voordeliger uit zou zijn geweest. Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
4.
Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.