a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2019/00110

Datum:

14-03-2019

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamefolder van Dirk met een aanbieding voor “Pure Ambacht Kaas”. In de folder zijn drie varianten kaas afgebeeld waarbij het etiket van twee varianten volledig is te zien en van de derde variant uitsluitend de bovenkant. Op alle varianten is bovenaan het etiket een rood label te zien met daarop in witte letters de tekst “Pure Ambacht”. Onderaan de uiting staat: “Pure Ambacht kaas Alle varianten, combineren mogelijk” met daarnaast de actieprijs.
 

Samenvatting van de klacht

In het schap lagen diverse stukken ‘Pure Ambacht kaas’. Klager heeft gekozen voor ‘Pure Ambacht Beemster’. Op de verpakking zat een sticker ‘Beemsterkaas’ en een sticker  ‘Pure Ambacht’. De variant Beemster bleek niet onder de actie te vallen. Klager vindt het onjuist dat indien ‘alle varianten’ wordt gecommuniceerd er alsnog uitzonderingen blijken te zijn.

 

Samenvatting van het verweer

De kaas waar een sticker van Beemster op zit, is kaas van het merk Beemster. De aanbieding waarop de klacht betrekking heeft, betreft een eigen merk kaas. Deze is, anders dan de Beemster, niet voorzien van een merklabel. De aanbieding betrof alle kazen van het eigen merk, dus niet de Beemster. Beemster heeft periodiek zijn eigen aanbiedingen, zoals blijkt uit de door adverteerder overgelegde reclame-uiting voor Beemster. Op het moment dat Beemster in de aanbieding is, is de merkloze kaas niet in de aanbieding. Adverteerder betreurt het dat bij klager verwarring is ontstaan. Adverteerder had niet de intentie te misleiden.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  In de folder staat een actieprijs voor alle varianten van de “Pure Ambacht Kaas”. De gemiddelde consument zal op grond van deze vermelding verwachten dat de actieprijs geldt voor elke kaas die is te beschouwen als een variant van de Pure Ambacht kaas. Klager heeft gekozen voor de kaas die hij omschrijft als Pure Ambacht Beemster. Uit het verweer blijkt dat die kaas niet onder de actie viel, omdat het kaas van het merk Beemster betreft. Beoordeeld dient te worden of de gemiddelde consument met die uitzondering rekening kon houden.

2)  De voorzitter begrijpt uit hetgeen klager stelt dat adverteerder ook Beemster kaas verkoopt met op de verpakking het label “Pure Ambacht”. Dit blijkt tevens uit de door adverteerder bij wijze van voorbeeld overgelegde aanbieding die specifiek gold voor Beemster kaas. Op het etiket van die kaas is immers hetzelfde opvallende rode “Pure Ambacht” label te zien als op de etiketten van de kaas die in de bestreden reclame-uiting zijn afgebeeld. Het ligt voor de hand ligt dat klager daarom veronderstelde dat hij ook de Beemster kaas met dit label voor de actieprijs kon kopen. Het is de voorzitter verder in het geheel niet duidelijk geworden hoe de gemiddelde consument kon weten dat de ene kaas met het ‘Pure Ambacht’ label wel onder de actie viel en de andere kaas met hetzelfde opvallende rode label niet. Dat bij de Beemster kaas daarnaast ook een sticker met het merk Beemster op de verpakking is bevestigd, verschaft deze duidelijkheid niet, nog los van het feit dat in de reclame-uiting uitdrukkelijk staat dat de actie geldt voor alle varianten.

3)  Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over het prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter neemt tot slot nota van de mededeling van adverteerder dat het niet de bedoeling is om klanten te misleiden. Met dit gegeven kan echter geen rekening worden gehouden bij de beoordeling of de gemiddelde consument door de uiting is misleid, zodat wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken