De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting in een reclamefolder van Dirk met aanbiedingen, geldig van 27 juni tot en met 3 juli 2021. Daarin staat naast de afbeelding van vijf kleine flesjes wijn:
“Klein flesje wijn
Flesje à 187, 200 of 250 ml.
Prijzen variëren. Van 0.99 – 2.99
Prijsvoorbeeld: Flesje
Together hugo bio à 200 ml.
25% KORTING
van 0.99
0.74
Actieprijzen variëren van 0.74 – 1.72”.
Samenvatting van de klacht
Er zijn vijf kleine flesjes wijn afgebeeld met daarnaast in een geel vak de vermelding “25% korting” en vervolgens in een grote rode ster de prijs “0.74”. Dit wekt de indruk dat alle afgebeelde flesjes €0,74 kosten. Mensen zien echter over het hoofd dat men de in de uiting opgenomen “hele kleine tekstjes” moet lezen. Er wordt een prijsvoorbeeld gegeven van een flesje hugo bio à 200 ml, maar dat flesje is niet afgebeeld. In de winkel staat het rek vol met flesjes, maar zonder het genoemde, niet afgebeelde flesje hugo. Dat is er niet, aldus klager. Ook in de winkel denk je dat alle flesjes €0,74 kosten.
De folder bevat meer van dit soort misleidende reclame-uitingen, zo stelt klager, bijvoorbeeld voor “Dove, Axe of Rexona 2+2 gratis, 4 voor 4,18” en dan in heel kleine letters: “actieprijzen variëren van 4,18 – 10,78”.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder betreurt het dat klager zich misleid voelt door de folder en de prijsaanduiding in de winkel bij het schap, maar naar haar mening is er geen sprake van misleiding. Naar aanleiding van de opmerking van klager dat het in de folder vermelde artikel niet aanwezig was in het schap, stelt adverteerder dat het kan voorkomen dat een artikel op bepaalde momenten niet meer voorradig is in het schap. Gewilde producten zullen sneller uitverkocht zijn dan andere artikelen die bij de actie horen.
Omdat acties meestal uit diverse varianten bestaan met verschillende prijzen, doet adverteerder er alles aan om dit duidelijk, eerlijk en transparant te communiceren en wel als volgt:
Onder de omschrijving van de actie wordt expliciet vermeld dat de “actieprijzen variëren”;
Vervolgens noemt adverteerder exact de laagste en hoogste actieverkoopprijs (“van 0,74 – 1,72”);
Verder vermeldt adverteerder expliciet het prijsvoorbeeld (“Flesje together hugo bio à 200 ml”).
Ook in de winkel wordt de klant op verschillende manieren over de actieprijs van artikelen geïnformeerd. Het onderhavige prijsmechanisme is bekend in de supermarktbranche.
Het oordeel van de Commissie
Vooropgesteld wordt dat de Commissie het oordeel zal beperken tot die uiting, waarvan klager een afdruk heeft overgelegd en waarvan de Commissie aldus kennis heeft kunnen nemen. Het gaat om de uiting zoals beschreven onder ‘de bestreden reclame-uiting’. De in de klacht genoemde uiting over Dove, Axe en Rexona en uitingen over wijn in de winkel zal de Commissie buiten beschouwing laten.
In de bestreden uiting zijn vijf kleine flesjes wijn afgebeeld en daarnaast is relatief groot vermeld: “25% KORTING” en “0.74”. Naar de mening van klager wordt hierdoor gesuggereerd dat alle afgebeelde flesjes €0,74 kosten. De Commissie deelt dit standpunt niet. De groot gedrukte prijs van €0,74 springt direct in het oog, maar deze moet worden gelezen in samenhang met de overige tekst van de uiting, die weliswaar aanzienlijk kleiner is van formaat maar voldoende duidelijk leesbaar. Boven voornoemde prijs staat:
“Prijsvoorbeeld: Flesje
Together hugo bio à 200 ml.
25% KORTING
van 0.99“
Dit maakt duidelijk dat het een prijs is die specifiek voor de hier genoemde wijn geldt en dat deze prijs als ‘prijsvoorbeeld’ wordt genoemd. Deze toelichting volgt direct na de mededeling “Prijzen variëren. Van 0.99 – 2.99” en wordt gevolgd door de woorden “Actieprijzen variëren van 0.74 – 1.72”, waaruit duidelijk blijkt dat de genoemde prijs niet voor alle actieproducten geldt.
Dat het in het prijsvoorbeeld genoemde flesje Together hugo bio à 200 ml, anders dan een aantal andere varianten, niet in de bestreden uiting is afgebeeld, betekent nog niet dat deze uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code. Datzelfde geldt voor klagers stelling dat hij het in de uiting genoemde flesje niet in het winkelrek van de door hem bezochte Dirk-vestiging aantrof. Niet is gebleken dat het product Together hugo bio à 200 ml in het algemeen gedurende de actieperiode niet of onvoldoende beschikbaar is geweest.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de Commissie
De Commissie wijst de klacht af.