De bestreden reclame-uiting
Het gaat om een Nederlandse twitter advertentie voor een achtbaan in Disneyland Parijs.
De tweet is afkomstig van het account Disneyland Parijs NL en hierin is het volgende te lezen:
“Ga op missie met Iron Man en Captain Marvel in de nieuwe attractie Avengers Assemble: Flight Force! Open vanaf deze zomer.
Nieuwe attractie
Avengers Assemble
Flight Force
disneylandparis.com
Klaar om op missie te gaan met Iron Man?”
De tweet bestaat uit bewegend beeld (van 4 seconden) en hierop is een persoon te zien die in een achtbaan stapt en zijn veiligheidsbeugel omdoet en daarna is er een ‘avenger’ te zien. Tijdens de bewegende beelden is een ‘tune’/ ‘pingel’ te horen.
De klacht
Er wordt reclame gemaakt voor een ‘nieuwe’ attractie in Disneyland Parijs. In werkelijkheid is de attractie al 20 jaar oud. Het gaat om de in de 2002 geopende ‘Rock ‘n’ Roller Coaster’ met Aerosmith. De afgelopen jaren was deze attractie gesloten voor een opknapbeurt. Daarbij kreeg de achtbaan een nieuw thema en een andere naam. De achtbaan zelf en het ritverloop zijn niet veranderd. Het is nog steeds dezelfde achtbaan uit 2002, met een lancering naar 90 kilometer per uur en 3 inversies.
Door de 20 jaar oude attractie te presenteren als ‘nieuwe’ attractie, is er sprake van misleidende reclame. De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft in 2011 bepaald dat een pretpark ten onrechte claimde dat er sprake was van een ‘nieuwe’ attractie.
Het verweer
Het standpunt van adverteerder wordt als volgt samengevat.
De reclame ziet op de attractie ‘Avengers Assemble: Flight Force!’ die in juli 2022 in het park is geopend. De attractie staat in het nieuwe themagebied ‘Avengers Campus’ en draait om de personages van de Marvel filmreeks ‘The Avengers’, ‘Iron Man’ en ‘Captain Marvel’. In de overdekte attractie wordt bezoekers om hulp gevraagd om een intergalactische dreiging af te weren. Bezoekers krijgen een briefing, gaan aan boord in de achtbaan en vliegen door de ruimte. Tijdens de rit worden projectieschermen gebruikt om het verhaal van de attractie te vertellen.
Adverteerder verwijst naar overgelegde printscreens met sfeerbeelden.
De attractie waar klager naar verwijst, de ‘Rock ‘n’ Roller Coaster’ met Aerosmith, was een attractie in het Walt Disney Studios Park en het voormalige themagebied ‘Backlot’ die volledig in het teken stond van Aerosmith. De attractie met rockthema, bootste een opnamestudio na. Van achter het glas kwamen bezoekers in de pre-show van de attractie via een videoprojectie oog in oog te staan met de bandleden. De bezoeker werd door de band uitgenodigd naar de backstage area te gaan voor een ritje in de achtbaan, waarbij de rails van de achtbaan fungeerde als audiospoor. Er waren vijf verschillende treinen, met elk een eigen soundtrack en lichtshow.
De nieuwe attractie ‘Avengers Assemble: Flight Force! biedt een volledig nieuwe ervaring die bezoekers onderdompelt in een hogesnelheidsmissie in de wereld van ‘avengers’, terwijl de oude attractie ‘Rock ‘n’ Roller Coaster’ de ervaring bood van deelname aan een rockmuziekopname in een platenstudio.
In de bestreden uiting is gekozen voor het woord ‘nieuw’, in plaats van ‘vernieuwd’, omdat uit het laatste de indruk zou kunnen ontstaan dat sprake is van een (gering) aangepaste attractie. Dat bezoekers denken dat de attractie slechts enkele wijzigingen heeft ondergaan, heeft adverteerder willen voorkomen.
Ten opzichte van de oude attractie blijft alleen het spoor hetzelfde, terwijl de presentatie daarvan verandert. Het is geen audiospoor meer. Illustratief voor de nieuwe ervaring is de introductie van de volgende elementen:
Volledig nieuwe verhaallijn, licht- en geluidseffecten met nieuw thema in een nieuw themagebied, waaronder een nieuwe show met nieuwe visuele en auditieve ervaring;
De buitengevel verandert in een ronde façade met een nieuw interactief scherm;
Nieuwe volgorde van binnenkomst;
Nieuwe pre-show met een animatronic Iron Man;
Andere beschildering en thematisering van de attractievoertuigen, inclusief nieuw koetswerk;
Ander audiosysteem; en
Toevoeging van boordverlichting en van projectie- en videoschermen tijdens de achtbaanrit.
Deze nieuwe elementen nemen de plaats in van de oude attractie, waardoor er sprake is van een nieuwe beleving. Het enige wat fysiek hetzelfde is gebleven (de rails), wordt op geheel andere wijze ingepast. Het decor, de verhaallijn, de pre-show, de muziek en de sfeer zijn essentiële onderdelen van de ervaring en zijn volledig veranderd. De achtbaanrit zelf (en de constructie van de rails) zijn slechts een deel van die ervaring.
De eerdere zaak uit 2011 (met dossiernummer 2011/00299) waar klager naar verwijst, is op verschillende relevante aspecten anders dan deze zaak. Waar het in de zaak uit 2011 met name ging over de achtbaanrit, is de achtbaanrit bij ‘Avengers Assemble: Flight Force!’ slechts een onderdeel van de attractie en is het thema en de beleving in grotere mate van belang.
Ook de eerdere zaak uit 2021 (met dossiernummer 2021/00274), waarin de voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelde dat de woorden ‘nieuwe achtbaan’ suggereerden dat er sprake is van een nieuwe achtbaan, verschilt van deze zaak. Adverteerder spreekt niet over ‘nieuwe achtbaan’, maar over ‘nieuwe attractie’. Van een nieuwe attractie is wel degelijk sprake. Van de oude attractie is niets, dan wel nauwelijks iets over. Daar komt bij dat de totale beleving bij adverteerder een grote speelt, en dat speelde niet bij de zaak uit 2021.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft haar standpunt aan de hand van een pleitnota nader toegelicht.
Daarbij is aangegeven dat de attractie Flight Force sinds 20 juli 2022 geopend is.
Op hetgeen verder is verklaard zal hierna, voor zover nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt gesproken over een ‘nieuwe attractie’. Beoordeeld dient te worden of in de perceptie van de gemiddelde consument de attractie als zodanig kan worden gepresenteerd. Klager stelt dat het gaat om een opgeknapte achtbaan van 20 jaar oud. Dat neemt echter niet weg dat het mogelijk moet worden geacht dat een attractie dermate wordt gewijzigd, dat deze door de consument als ‘nieuw’ wordt ervaren ook indien bepaalde elementen van een eerdere versie van de attractie worden overgenomen, zoals het achtbaan-gedeelte. Adverteerder claimt immers niet dat het een ‘nieuwe achtbaan’ is, maar spreekt over een ‘nieuwe attractie’.
Adverteerder heeft gesteld dat er ingrijpende wijzigingen aan de attractie hebben plaatsgevonden. Zo staat de attractie in een nieuw themagebied en heeft de attractie een nieuwe verhaallijn, licht- en geluidseffecten met een nieuw thema, is de buitengevel van de attractie veranderd, is er een nieuwe volgorde van binnenkomst, een volledig nieuwe pre-show, andere beschildering en thematisering, ander audiosysteem en toevoeging van boordverlichting. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat de totaalindruk van de attractie door deze wijzigingen wezenlijk anders is geworden en wel in die mate dat de attractie door de consument als een ‘nieuwe attractie’ zal worden gezien. Gelet hierop schetst de uiting geen onjuiste verwachtingen bij de gemiddelde consument en acht de Commissie de klacht ongegrond.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.