De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.d-reizen.nl voor zover het betreft een door klager geboekte accommodatie in Hotel Santa Fe te Disneyland Parijs voor een 4-persoonskamer met de vermelding “2 dagen (do 27 oktober – voorzitter 28 oktober)”.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat hij op grond van de informatie op de website ervan is uitgegaan dat hij twee overnachtingen heeft geboekt. Pas na betaling komt er een bevestiging per e-mail waarin wordt gesproken over aantal overnachtingen. Uit die e-mail blijkt dat het aantal geboekte dagen niet overeenkomt met het aantal nachten. Klager acht het misleidend dat niet duidelijk in de uiting het aantal overnachtingen wordt genoemd
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Adverteerder stelt, kort samengevat, dat het in de reiswereld gebruikelijk is de reisduur uit te drukken in het aantal dagen. Klanten kunnen op de website van adverteerder via een pop-up informatie opvragen over het aantal nachten. In de e-mail die wordt verzonden nadat een reservering is bevestigd, wordt het aantal overnachtingen genoemd om verwarring bij intercontinentale reizen te voorkomen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Naar het oordeel van de voorzitter kan het als een feit van algemene bekendheid worden beschouwd dat bij het boeken van een reis het aantal geboekte dagen niet overeen hoeft te komen met het aantal overnachtingen. Klager had dit ook op eenvoudige wijze kunnen constateren door op het informatie icoontje naast de tekst “Reisduur in aantal dagen” te klikken, waar informatie over het aantal overnachtingen wordt gegeven. Het feit dat de door klager gemaakte hotelboeking van twee dagen slechts recht gaf op één hotelovernachting, kan in het onderhavige geval niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code worden geacht.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.