a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2018/00269

Datum:

12-04-2018

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial waarin de kok “Sjef Pouwermans” onder meer vertelt dat hij alleen maar wil koken als het ook lekker is voor de natuur. Vervolgens wordt in het kader van een verhaallijn verteld dat de sauzen van Remia volledig klimaatneutraal zijn, waarbij is te zien hoe de kok met behulp van Remia sauzen diverse snacks decoreert, waaronder knakworsten, spareribs en een frikadel. Aan het einde van de commercial verschijnt een keurmerkachtig symbool in beeld met de tekst: “Remia produceert 100% klimaatneutraal”.

 

De klacht

Klaagster juicht het toe dat een bedrijf als Remia maatschappelijk verantwoord wil ondernemen door producten klimaatneutraal te produceren. Men ziet vervolgens echter vlees- en snackproducten die met Remia sauzen worden geserveerd, waardoor geen sprake is van duurzaam koken. Vlees is zeer milieuvervuilend. Klaagster stelt dat adverteerder op grond van het voorgaande niet kan stellen dat in de televisiecommercial wordt gekookt op een milieuvriendelijke wijze. De televisiecommercial is daardoor misleidend en in strijd met de waarheid. Er dient of minder vlees in beeld te worden gebracht of een disclaimer te worden vermeld dat het beter voor het milieu is om geen vlees te eten.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de televisiecommercial wordt de aandacht gevestigd op de mededeling dat de sauzen van Remia klimaatneutraal zouden zijn. Dit is uitgewerkt in de vorm van een onmiskenbaar humoristisch bedoelde verhaallijn waarin een op een chef-kok lijkende persoon, die wordt geprezen door een culinair journalist, diverse frituursnacks en ook spareribs met Remia sauzen versiert. Deze verhaallijn brengt niet mee dat de boodschap van de reclame-uiting onjuist of misleidend is. De boodschap is immers dat de Remia sauzen klimaatneutraal zijn geproduceerd waardoor sprake is van een ‘verantwoord’ product. Dat de kok vervolgens diverse producten met deze sauzen versiert die in het algemeen juist niet als ‘verantwoord’ worden beschouwd, is onderdeel van een grap en blijkbaar tevens bedoeld om te illustreren met welke producten de sauzen volgens adverteerder het beste gecombineerd kunnen worden. Op grond van het voorgaande beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken