De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen :
1.
De website van adverteerder voor zover daar op een subpagina het volgende staat (voor zover voor de klacht relevant):
“ALL DAY LONG VERDEJO ORGANIC
Fris & Licht wit | 2022
De belofte van zonnige warmte, ook als het regent
Zin in een lenteachtige of zelfs zomerse frisheid, gecombineerd met het temperament van het tropische? Ga dan voor deze All Day Long Verdejo, een ietwat exotische, verfrissende witte wijn. Wie weet duwt de zon de (laatste) wolken aan de kant om mee te genieten! Een zuiver biologische en vegan wijn bovendien, zoals alle Neleman wijnen. En door te kiezen voor een biologische wijn, kies je met ons voor een mooiere planeet. Nu en in de toekomst.
Links van de tekst staat een afbeelding van een fles All Day Long Verdejo, waarop ook het etiket van het product zichtbaar is.
2.
Het etiket van het product All day Long Denominacion de Origen de Valencia wijn, waarop het volgende staat (voor zover relevant):
“Natural wine with a very long tail [doorgestreept] after taste
ALL DAY LONG [de letters staan op de afbeelding van een hagedis]
Imagine the grapes of organic monastrell ripening lazily in the sun like a lizard. All day long… “
Samenvatting van de klacht
Klager maakt bezwaar tegen de aanprijzing van de ‘All day long’ wijnen’ op de website van adverteerder. Volgens klager is de naam van de wijnen ‘All day long’, die ook groot en opvallend wordt vermeld op het etiket, in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (hierna: RVA). Volgens Google translate betekenen de woorden ‘All day long’ in het Nederlands ‘de hele dag lang’. De naam van de serie wijnen stimuleert dus de hele dag wijn drinken, hetgeen onverantwoorde consumptie kan worden genoemd. Daarmee is sprake van een overtreding van de RVA.
Samenvatting van het verweer
De stelling van klager dat ‘All day long’ suggereert om de hele dag te drinken is onjuist. ‘All day long’ is een verwijzing naar de druiven die de hele dag in de zon hangen, net als de hagedissen die de hele dag lekker in de zon liggen in de wijngaarden. Ook verwijst het naar de lange afdronk van de wijn, wat een geheel gebruikelijke aanbeveling is bij wijnen. Het voorgaande wordt op het etiket van de wijnen uitgelegd. Daar staat op: “Imagine the grapes of organic Tempranillo ripening lazily in the sun like a lizard. All day long… Natural Wine with a long aftertaste.”
Voor het ontwerpen van de etiketten wordt samengewerkt met jonge designers uit verschillende landen. Wat alle ontwerpen gemeen hebben, is dat zij een verhaal vertellen met een boodschap over de waarden waar adverteerder voor staat, namelijk het stimuleren van duurzaamheid, biodiversiteit en diversiteit, maar nooit het gebruik van alcohol op een verkeerde manier.
Het is voor adverteerder duidelijk dat klager de naam van de serie ‘All day long’ verkeerd heeft geïnterpreteerd. Dit blijkt volgens adverteerder ook uit het feit dat de wijnen in 37 landen worden verkocht en adverteerder nog nooit een vergelijkbare klacht over de naam heeft ontvangen.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie merkt op dat klager, naast prints van de website van adverteerder en van een etiket van de ‘All day long’ wijnen, ook een foto van een bord in een winkel heeft overgelegd met daarop een aanbieding van de desbetreffende wijnen. De Commissie leest in de klacht niet dat deze mede tegen dat bord is gericht, nog los van de vraag of adverteerder verantwoordelijk kan worden gehouden voor de wijze waarop de (niet nader aangeduide of herkenbare) winkel de aandacht op de wijnen vestigt. Het bord blijft om die reden buiten beschouwing.
2. Artikel 1 van de RVA bepaalt dat onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen mee kan brengen en daarom terughoudendheid in reclame voor drank is geboden. Reclame voor alcoholhoudende drank mag geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie tonen, suggereren of stimuleren. Er staat niet ter discussie dat de uitingen reclames zijn voor een alcoholhoudende drank en daarmee onder de reikwijdte van de RVA vallen.
3. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de naam van de serie wijnen in de context van de gehele uitingen niet interpreteren als een suggestie om de hele dag deze wijn te drinken. Uit uitingen 1 en 2, blijkt wat adverteerder bedoelt met de woorden “All day long”, te weten dat dit een verwijzing is naar de wijngaarden waarin de druiven de hele dag in de zon rijpen. De Commissie acht de uitingen ook verder niet van dien aard dat deze consumenten zullen aanzetten tot onverantwoord alcoholgebruik.
4. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.