De bestreden reclame-uiting
Het betreft commercials voor het Donorregister waarin onder meer wordt gezegd: “Dan weten mijn naasten later wat mijn keuze is”.
Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door
Het is misleidend om te zeggen dat dankzij registratie in het donorregister de naasten weten welke keuze is gemaakt. Er is geen mogelijkheid om het register te raadplegen. Hierdoor zal men de transplantatiearts moeten geloven zonder mogelijkheid van controle.
Het oordeel van de voorzitter
De commercials waartegen klager bezwaar maakt roepen op tot het maken van een keuze of men al dan niet donor wil zijn, en deze keuze vervolgens in het donorregister vast te leggen. Dat daarbij wordt gezegd dat de naasten daardoor weten welke keuze is gemaakt zonder dat zij die keuze zelf kunnen controleren, maakt de uitingen niet misleidend. Deze mededeling licht toe waarom het vastleggen van de keuze belangrijk is. De voorzitter gaat ervan uit dat de keuze op het geëigende moment aan de naasten kenbaar zal worden gemaakt en dat niet in strijd met deze keuze zal worden gehandeld. Nu op grond van het voorgaande de klacht niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.