Omschrijving:Het betreft de tekst op labels die zijn bevestigd aan tuinmeubelen van IKEA B.V.. |
De klacht Adverteerder geeft op de labels garanties over de herkomst van de meubelen. Het is echter niet bekend óf en in welke kwantiteit er FSC-gecertificeerde meubelen in de winkel staan omdat alle meubelen het IKEA-label dragen. De consument kan hierdoor geen bewuste keuze maken voor gecertificeerd duurzaam hout. IKEA voert zelf de controles uit, maar zoals de bosbouwdeskundige Kjell-Owe van IKEA stelt: “we kunnen nooit overal tegelijk zijn, dus noch ik noch IKEA kan met honderd procent zekerheid zeggen dat hout niet afkomstig is van illegaal gekapte bomen of waardevolle bossen die beschermd zouden moeten worden”. Adverteerder stelt dus ook zelf niet te kunnen garanderen dat alleen duurzaam hout wordt verkocht. Adverteerder gebruikt voor zijn tuinmeubelen de exotische houtsoort acacia. Deze komt oorspronkelijk uit Australië, maar veel is aangeplant in Indonesië voor o.a. tuinmeubelen. Voor de aanleg van deze plantages worden in de regel de oorspronkelijke bossen vernietigd. |
Het verweer Vanuit het oogpunt van milieu is hout alleen een verstandige keuze als het afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. Op de lange termijn wil adverteerder alleen hout gebruiken uit bossen met een certificaat van verantwoord beheer. Nooit kan worden gegarandeerd dat het hout waarvan de IKEA-producten zijn gemaakt afkomstig is van verantwoord beheerd bossen ook al wordt een actief beleid gevoerd om dit te bewerkstelligen. De gewraakte brochure geeft het standpunt van adverteerder over bosbouw niet adequaat weer en past niet bij de ambities met betrekking tot communicatie. Besloten is om de brochure niet meer te gebruiken. De verschillende vestigingen zullen de instructie krijgen de brochure te vernietigen. |
Mondelinge behandeling Mevrouw Van Oijen licht namens klager de zaak nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikelen 2 en 3 MRC |