Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Nuon Retail B.V. en N.V. NUON, waarin de volgende beeldtekst staat: “Het klimaat verandert. Oorzaak: vooral de wereldwijde uitstoot van CO2. Gevolg: opnieuw strijd tegen het water. Samen kunnen wij er iets aan doen. Wij. En u. Kijk op www.nuon.nl voor het NUON CO2-Reductieplan. Nuon”. |
De klacht De uiting bevat beelden over rampen uit het verleden en gefingeerde rampen waardoor de consument misleid kan worden over milieuaspecten van de aangeprezen producten. De suggestie dat in de zeer nabije toekomst door CO2-uitstoot en de daardoor veroorzaakte klimaatverandering in Nederland grootschalige overstromingen zullen plaatsvinden en dat dit door het kopen van Nuon-energie kan worden voorkomen, is misleidend. De mededeling dat een klimaatverandering wordt veroorzaakt door CO2-uitstoot, is een niet algemeen gedeelde opvatting. Hierover bestaat geen wetenschappelijke consensus. De algemene opvatting is dat een mogelijke klimaatverandering in de verre toekomst waarschijnlijk wordt veroorzaakt door CO2-uitstoot. Om die reden is de uiting in strijd met artikel 2 van de Milieu Reclame Code (MRC). Ook is klager van mening dat de uiting vooral voor kinderen en bejaarden angstaanjagend is en dat de uiting appelleert aan gevoelens van angst om er financieel beter van te worden. |
Het verweer Als energiebedrijf erkent adverteerder dat de klimaatverandering op gespannen voet staat met de stijgende vraag naar energie. Enerzijds committeert adverteerder zich aan het leveren van een bijdrage aan de beschikbaarheid van betaalbare energie en anderzijds aan het werken aan vermindering van de CO2-uitstoot. Adverteerder streeft naar een zo duurzaam mogelijke energievoorziening. De thans algemeen aanvaarde opvatting is dat recente klimaatverandering onder meer wordt veroorzaakt door de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen door de mens en dat dit zal leiden tot verdere opwarming van de aarde. Dit wordt onderkend door het gezaghebbende klimaatpanel van de Verenigde Naties, het IPCC en onder meer de Koninklijke Meteorologisch Instituut en het Ministerie van VROM. Door de huidige klimaatverandering is de strijd tegen het water in Nederland opnieuw actueel geworden. De boodschap van de uiting is er één van samenhorigheid en actie: samen kunnen we ons steentje bijdrage aan het verminderen en beperken van CO2-uitstoot. De kijker wordt in de uiting verwezen naar de website van adverteerder waarop men meer te weten kan komen over de activiteiten die adverteerder onderneemt op het gebied van CO2-vermindering en de manier waarop men zelf ook een steentje kan bijdragen. De uiting toont historische beelden en actuele beelden. |
|
De mondelinge behandelingAdverteerder licht zijn standpunt nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie Niet gebleken is dat gebruik is gemaakt van beelden van gefingeerde rampen. In de uiting is gebruik gemaakt van beelden van onder andere voorvallen van wateroverlast en van de watersnoodramp van 1953. Aangezien deze beelden passen in de context van de reclameboodschap die als zodanig de toets der kritiek kan doorstaan, terwijl daarin bijvoorbeeld geen dode mensen of dieren worden getoond, zijn de grenzen van hetgeen de goede smaak, het fatsoen en de volksgezondheid eisen naar het oordeel van de Commissie niet overschreden. Ook kan niet worden geoordeeld dat de uiting appelleert aan gevoelens van angst om het product Nuon-energie te (ver)kopen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |